Sosiaalinen media muuttaa poliittisen osallistumisen luonnetta

07.12.2015

Internet ja sosiaalinen media ovat muuttaneet merkittävästi poliittista osallistumista. Turun yliopistossa 10.–11.12.2015 järjestettävä kansainvälinen konferenssi käsittelee politiikan tilojen ja taktiikoiden muutosta.

​Turun yliopiston tiedote 7.12.2015

Median edustajat ovat tervetulleita Spaces and tactics of politics -konferenssiin.
Aika: 10.–11.12.2015
Paikka: Turun yliopisto, Publicum

Mediateknologioiden moninaistuminen internetin ja sosiaalisen median myötä on muuttanut poliittista osallistumista kauaskantoisella tavalla. Monet tämänhetkiset protestit ovat luonteeltaan ylirajaisia, ja ne luovat kansallisvaltioiden rajat ylittäviä verkostoja ja solidaarisuuden muotoja.

Turun yliopistossa järjestettävä konferenssi keskittyy erityisesti muutoksiin, jotka liittyvät ylirajaisiin suhteisiin, uusliberalismin vaikutuksiin ja kansalaisyhteiskunnan uudelleenjärjestäytymiseen. Konferenssissa keskeisen osan saavat Turun yliopiston poliittisen sosiologian painopisteet, eli sukupuolentutkimukseen, monikulttuurisuuden tutkimukseen, yhteiskuntaluokkaan liittyvät kysymykset.

– Poliittisiin liikkeisiin lukeutuvat muun muassa massiiviset joukkoprotestit leikkauspolitiikkaa vastaan, turvapaikka- ja pakolaisaktivismi, maailmanlaajuisiksi levinneet Occupy-liikkeet, ja muut kapitalismin, rasismin ja fasismin vastaiset protestit, feministinen ja queer-aktivismi, sekä yhä lisääntyvät elämäntyylejä politisoivat ryhmät. Toisaalta viime aikoina on myös todistettu äärioikeistolaisten ja maahanmuuttovastaisten liikkeiden nousua, konferenssin järjestäjät Suvi Keskinen ja Suvi Salmenniemi toteavat.

Konferenssin tavoitteena on tuoda yhteen poliittisen sosiologian tutkijoita Euroopasta ja muualta maailmasta sekä tarjota heille mahdollisuus vaihtaa ajatuksia politiikan tilojen ja kansalaisyhteiskunnan muutoksista. Kaksipäiväinen konferenssi koostuu työryhmistä ja kolmesta keynote -puheenvuorosta.

Konferenssissa puheenvuoron pitävä Gail Lewis on perehtynyt sukupuolen- ja monikulttuurisuuden tutkimukseen ja Sandro Mezzadra puolestaan uusliberalismin, siirtolaisuuden ja postkolonialismin tutkimukseen. Kolmantena puhujana konferenssissa on Jemima Repo, joka on perehtynyt biopolitiikkaan ja sukupuolentutkimukseen.

Luotu 07.12.2015 | Muokattu 10.08.2021