Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet -säätiö lahjoittaa toistamiseen Turun yliopistoille

21.12.2016

Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet -säätiö on tuoreen lahjoituksen myötä tukenut yliopistoja miljoonalla eurolla.

​Turun yliopiston tiedote 21.12.2016

​Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet -säätiön hallitus on päättänyt toistamiseen tukea Åbo Akademin ja Turun yliopiston varainhankintakampanjoita. Säätiö lahjoittaa 200 000 euroa sekä Turun yliopistolle että Åbo Akademille. Yhdessä säätiön vuonna 2015 tekemän lahjoituksen kanssa säätiö on yhteensä tukenut turkulaisia yliopistoja 1 000 000 eurolla.

Säätiön tehtävänä on tukea hoitolaitoksia tai vanhainkoteja lahjoituksin sekä tukea Turun kaupungin ja sen lähialueen ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa. Se kohdentaa lahjoitukset terveystieteelliselle koulutusalalle.

– Sijoitus kolutukseen, ja sitä kautta tuleviin sukupolviin, maksaa ajan mittaan itsensä moninkertaisesti takaisin yhteiskunnalle. Toivomme, että myös muut säätiöt, joiden säännöt mahdollistavat tämän, tukisivat yliopistoja, Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet -säätiön toimitusjohtaja Henrik Karlsson sanoo.

‒ Turun yliopistossa on monipuolista ja monitieteistä terveyteen liittyvää koulutusta ja tutkimusta. Yliopistosta ovat lähtöisin myös useat terveysalan innovaatiot. Lahjoitukset ja alueen yhteisön vahva tuki auttavat yliopistoa jatkossakin tuottamaan alueelleen hyvinvointia, Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen sanoo.

Åbo Akademin rehtori Mikko Hupa iloitsee Stiftelsen Eschnerska Frilasarettetin lahjoituksesta.

‒ Åbo Akademilla on paljon vahvaa tutkimustoimintaa, jolla on suora kytkös terveyssektoriin. Tahdon ilmaista mitä lämpimimmät kiitokseni arvokkaasta lahjoituksesta, joka yhdessä aikaisemman lahjoituksen kanssa tulee vahvistamaan alueen koulutusta ja tutkimusta, Hupa sanoo.

Valtio on varautunut pääomittamaan suomalaisten yliopistojen 1.11.2014‒30.6.2017 keräämää pääomaa yhteensä 150 miljoonalla eurolla. Valtion vastinrahoitus kohdennetaan eri yliopistojen kesken suhteessa yliopistojen keräämään yksityiseen pääomaan.

rehtori Kalervo Väänänen, Turun yliopisto, p. 040 701 1303, kalervo.vaananen@utu.fi

rehtori Mikko Hupa, Åbo Akademi, p. 0400 630 801, mikko.hupa@abo.fi

toimitusjohtaja Henrik Karlsson, Stiftelsen Eschnerska Frilasarettet, p. 050 511 9496, henrik.karlsson@eschner.fi

Luotu 21.12.2016 | Muokattu 21.12.2016