Studia Generalia: Hedelmällisyys heikkenee - onko jo liian myöhäistä?

17.04.2013

Naisten elinikä on lähes kaksinkertaistunut sadassa vuodessa, mutta hedelmällinen ajanjakso on pysynyt ennallaan. Otollisin elämänvaihe raskaaksi tulemiseen on aika ennen 30 ikävuotta. Suomalaisten ensisynnyttäjien keski-ikä on noussut jo 29 vuoteen.

​Turun yliopiston tiedote

Tyksin naistenklinikka ja Turun yliopiston biolääketieteen laitoksen fysiologian oppiaine järjestävät asian esille nostamiseksi seminaarin, jonne toivotaan saapuvat erityisesti nuoria naisia ja miehiä. Toivomme myös median välittävän tietoa tapahtumasta, olette myös tervetulleita kuuntelamaan luentoja.

Torstaina 16.5. klo 14-16 Turun yliopiston päärakennuksen Tauno Nurmela salissa
14.00 Tilaisuuden avaus, professori Seija Grénman
14.05 Naisen hedelmällisyyden arviointi, erikoislääkäri Katriina Johansson
14.30 Hedelmällisyys ja elämäntavat, erikoislääkäri Rauni Klami
15.00 Miehen hedelmällisyyden arvioiminen ja hoito, dosentti Antti Perheentupa
15.30 Turun miesten siittiöt, professori Jorma Toppari

Tilaisuuden puheenjohtaja, Turun yliopiston synnytysten- ja naistentautiopin professori Seija Grénman toteaa naisen iän olevan merkittävin hedelmällisyyteen vaikuttava tekijä.

– Hedelmällisyys alkaa laskea merkittävästi 35 ikävuoden jälkeen. Lapsettomuuden osuus 25-vuotiailla naisilla on 3,5 prosenttia, 40-vuotiailla 33 prosenttia ja 45 vuotiailla  jo 87 prosenttia, Turun yliopiston synnytysten- ja naistentautiopin professori Seija Grénman sanoo.

Naisten siirtäessä lastensaamista ohi parhaan hedelmällisen iän, keinoavusteisten raskauksien määrä on kasvanut. Vuonna 2010 Suomessa tehtiin 14 300 hedelmöityshoitoa ja hedelmöityshoidoista syntyneiden lasten osuus kaikista syntyneistä lapsista oli  4,4 prosenttia.

Vuonna 2011 Suomessa tehtiin runsaat 14 900 hedelmöityshoitoa, kasvua vuodesta 2009 oli 10 prosenttia. Erityisesti luovutetuilla siittiöillä tehdyt hoidot ovat lisääntyneet.

Raskaaksi tulemista vaikeuttaa myös suomalaisten miesten sperman laadun heikentyminen. Turun yliopiston biolääketieteen laitoksen professorin Jorma Topparin tutkimusten mukaan viimeisen kymmenen vuodan aikana suomalaisten miesten sperman laatu on heikentynyt kolmanneksella. Miehillä suurin syyllinen sperman laadun heikentymiseen on ylipaino.

– Tiedämme myös, että naisilla elintavat kuten tupakointi ja ylipaino vaikuttavat hedelmällisyyteen, raskauden kulkuun ja synnytyskomplikaatioihin, Grénman sanoo.

Luotu 17.04.2013 | Muokattu 11.11.2020