Studia Generalia -seminaari tuhon ja kuoleman lumosta 7.11.

01.11.2013

Turun yliopiston folkloristiikan oppiaine juhlii 50-vuotista taivaltaan ja järjestää Studia Generalia -seminaarin "Tuhon ja kuoleman lumo".

​Turun yliopiston tiedote 1.11.2013

Kaikille avoin seminaari järjestetään 7.11.2013 klo 18.00–21.00 Sirkkalan Janus-salissa, osoitteessa Kaivokatu 12.

Folkloristiikan oppiaineessa olevilla tutkijoilla on laajaa asiantuntemusta kauhua, pelkoa ja kihelmöivää jännitystä aiheuttavista aiheista. Esitelmät pohjautuvatkin folkloristiikan oppiaineen tutkijoiden monivuotiseen tutkimustyöhön.

Turun yliopiston folkloristiikan oppiaineen historia alkoi 5. joulukuuta 1963, jolloin Lauri Honko nimitettiin vertailevan kansanrunoudentutkimuksen (myöhemmin folkloristiikka) ja uskontotieteen henkilökohtaiseksi ylimääräiseksi professoriksi. Varsinainen professuuri perustettiin vuonna 1971, jolloin oppiaineet myös muodollisesti erotettiin toisistaan, professuurin kuitenkin säilyessä yhteisenä.

Täysin omaksi oppiaineekseen folkloristiikka itsenäistyi vuonna 1992 apulaisprofessuurin perustamisen myötä, mikä muutettiin vähän myöhemmin täydeksi professuuriksi.

Seminaarin ohjelma:
• FM Tuomas Hovi: Matkakohteena kauhu