Suomalais-intialaista tutkimusyhteistyötä edistetään terveyden, lääkekehityksen ja diagnostiikan alojen symposiumissa 27.–28.10

23.10.2015

Vastaperustettu suomalais-intialainen tutkimus- ja koulutuskonsortio, Finnish-Indian Consortia for Research and Education (INDFICORE), järjestää ensimmäisen yhteissymposiuminsa ”Health, Drug Development and Diagnostics” Turussa 27.–28. lokakuuta.

​Seminaari järjestetään 27.–28.10. klo 9.00 alkaen Åbo Akademin Arkenissa, osoitteessa Tehtaankatu 2. Symposiumin järjestävät Turun yliopisto ja Åbo Akademi yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa.

INDFICORE-konsortio koostuu 16 intialaisesta teknologiainstituutista (Indian Institutes for Technology, eli IITs) ja 12 suomalaisesta yliopistosta.

Symposiumin puhujat Suomesta ja Intiasta esittelevät tutkimustaan sekä yliopistojaan kaksipäiväisessä symposiumissa. Symposiumin tarkoituksena on luoda verkostoja sekä tutkimus- ja koulutusyhteistyötä terveyden, lääkekehittelyn ja diagnostiikan aloilla suomalaisten ja intialaisten yhteistyöyliopistojen välillä.

Seminaari koostuu sekä kaikille yhteisistä esitelmistä että rinnakkaissessioista, joiden aikana osallistujille tarjotaan myös tilaisuus keskustella tulevista toimintamahdollisuuksista.

– On hienoa, että voimme isännöidä tapahtuman täällä Turussa, toteaa yksi symposiumin järjestäjistä, Åbo Akademin vararehtori, farmasian teknologian professori Niklas Sandler. Sandler uskoo, että symposiumi edistää uuden kiinnostavan yhteistyön syntymistä terveysalalla Suomen ja Intian välillä.

– Innovatiivisia tulevaisuuden ratkaisuja tarvitaan etenkin terveydenhuoltoalalla, ja siitä huolimatta, että Intian ja Suomen arkitodellisuudet voivat vaikuttaa kaukaisilta toisiinsa verrattuna, uskon, että edullisten, mutta korkealuokkaisten ratkaisujen tavoittelu yhdistää molempien maiden tutkijoita, sanoo yksi symposiumin puhujista, Turun yliopiston biotekniikan professori Kim Pettersson.

Tilaisuuden avaavat Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen sekä Intian suurlähettiläs Ashok Kumar Sharma. Symposiumin jälkeen osallistujilla on mahdollisuus osallistua myös Turku Biomaterial Days -tapahtumaan.

Luotu 23.10.2015 | Muokattu 06.08.2021