Suomalais- ja brasilialaisnuoret ovat samanlaisia informaatioteknologian kuluttajia

24.05.2013

Suomalaisten ja brasilialaisten nuorten elämäntapojen välillä on suuria eroavaisuuksia liittyen kulttuurisiin, etnisiin, historiallisiin sekä taloudellisiin tekijöihin. MA Sueila Pedrozon taloussosiologian väitöstutkimuksen tulosten mukaan suomalaisilla ja brasilialaisilla nuorilla on kuitenkin yllättävän samankaltaiset informaatioteknologian kulutustavat.

Turun yliopiston väitöstiedote 24.5.2013

Brasilia ja Suomi sijoittuvat inhimillisen kehityksen indeksin tai henkilöä kohti mitattujen tulojen osalta vastakkaisiin ääripäihin.

– Siihen, että kulutustavat ovat samankaltaisia, vaikuttaa esimerkiksi median välittämä kuva globaalista kulutuskulttuurista, jossa monikansalliset tuotemerkit ovat vahvasti läsnä, Pedrozo kertoo.

Nuorisokäyttäytymisen kasvava merkitys havaittu maailmanlaajuisesti, sillä nuoret ovat usein erilaisten elämäntapamuutosten eturintamassa.

– Näiden ilmiöiden ennakointi parantaa muutoksen luomien mahdollisuuksien hyödyntämistä, Pedrozo sanoo.

Teknologia tuo muutosta elämäntapoihin

Globalisaatio ja informaatioteknologia saavat aikaan sosiaalisia muutoksia useissa eri paikoissa vaikuttaen moniin ihmisiin. Muutokset ilmenevät kulutustyyleinä, trendeinä ja innovaatioina. Pedrozon väitöstutkimuksen mukaan internet, kännykät ja sosiaaliset verkostot ovat nuorten arkipäivää sekä Suomessa että Brasiliassa.

Eriarvoisuus kasvaa

Teknologialla on mahdollista luoda kehitystä, mutta se voi myös lisätä yhteiskunnan eroavaisuuksia. Digitaalisen eristäytymisen kaltaiset ryhmien väliset kuilut ovat syventyneet informaatioteknologian leviämisen myötä.

– Tämä on tärkeä näkökulma koskien nuorten eriarvoisuutta kehittyvissä maissa, koska sillä on yhteys muiden eriarvoisuuksien korostumiseen ja pahenemiseen, Pedrozo toteaa.

Väitöstutkimuksen mukaan brasilialaisnuorten teknologian käyttötavat heijastavat brasilialaisen yhteiskunnan vakavia sosioekonomisia ja koulutuksellisia eroja. Teknologian ja tiedon epätasainen leviäminen vahvistaa ja uusintaa jo olemassa olevia eriarvoisuuksia. Brasilian muuttuessa globalisoituneemmaksi ja liikkuessa kohti kansainvälisiä kulutustottumuksia, väestön perustarpeita ei kuitenkaan ole vielä tyydytetty.

---

Lauantaina 1. kesäkuuta 2013 kello 12 esitetään Turun yliopistossa (Elovena-sali, Turun kauppakorkeakoulu, Rehtorinpellonkatu 3) julkisesti tarkastettavaksi Master of Arts Sueila Pedrozon väitöskirja ”Consumption, Youth and New Media: the Debate on Social Issues in Brazil”. Virallisena vastaväittäjänä toimii yliopistonlehtori Minna Autio Helsingin yliopistosta ja kustoksena professori Pekka Räsänen.

MA Sueila Pedrozo on syntynyt Rio de Janeirossa ja valmistunut psykologian lisensiaatiksi 1989 (Pontificia Universidade Cattólica Rio de Janeiro) ja suorittanut Master of Arts -tutkinnon (elokuva- ja mediatutkimus) 1995 Los Angelesissa. Väitös kuuluu taloussologian alaan.

Luotu 24.05.2013 | Muokattu 01.12.2020