Suomalaisen museon menneisyyden kuvaus tarkentuu

03.03.2016

Museo on paikka, missä kulttuurisia merkityksiä, arvoja ja identiteettejä rakennetaan. Näitä museoinstituutioiden perinteisen esittämisen käytäntöjä ja niin sanottuja vanhoja hierarkioita on viime vuosina kyseenalaistettu ja tämä on vaikuttanut myös suomalaiseen tutkimukseen. Yhteiskuntien kulttuurisen monimuotoisuuden korostuessa on museolaitosten uudelleenarvioitava tapojaan määritellä ja tulkita kulttuuri-identiteettejä. Tutkija Elina Sopon artikkeli on juuri julkaistu arvostetussa European Legacy -lehdessä.

Turun yliopiston tiedote 3.3.2016

Elina Sopo tarkastelee tutkimuksessaan suomalaiseen museologiaan sisäänkirjoitettuja ja -kirjoittamattomia arvoteorioita. Sopo käsittelee toiseuden ja vallan teemoja ja selvittää miten eri kulttuuri-identiteettejä on perinteisesti artikuloitu suomalaisessa museokerronnassa.

Museotyössä käytetään merkittävää määrittelyvaltaa esimerkiksi siinä, mitkä tulkinnat ovat etuoikeutettuja. Museotoiminta ja -kerronta voivat toimia myös erottamisen ja rajojen luomisen välineinä.

– Koska museoilla on perinteisesti ollut keskeinen rooli kulttuuri-identiteettien ja erilaisuuden artikuloijina, museot ovat niitä paikkoja – akatemian ohella – missä kulttuuri-identiteettiin ja toiseuteen liittyviä ongelmia on luonnollista myös käsitellä, Sopo toteaa.

Keskeisenä teemana Sopon artikkelissa kulkee niin sanottu poissaolon myytti, johon suomalaisessa museokerronnassa liittyy haasteita, mutta myös merkittävää identiteettipotentiaalia.

– Suomalaisuus on museoiden kerronnassa yleensä kuvattu suomenkielisen kantaväestön näkökulmasta. Kansainvälisessä museo- ja kulttuuriperinnön tutkimuksessa jo pitkään esillä olevia kysymyksiä ovat olleet, ovatko jotkut ja joidenkin muistot tai kulttuuri-identiteetit etuoikeutettuja tai esimerkiksi kenet sisällytetään ja kenet rajataan ulkopuolelle, Sopo kertoo.

Näiltä osin suomalainen museokerronta edustaa verrattain jyrkästi rajattuja ja ankkuroituja kulttuuri-identiteettejä ja tältä osin hyvin hierarkkista kulttuurin kuvailun tasoa.

Sopon mukaan Euroopassa käyty keskustelu tarjoaa suomalaiselle museotutkimukselle erityisesti sen metodien ja teorioiden kehittämisen kannalta tuoreita tapoja tarkastella suomalaisten museo- ja kulttuuri-instituutioiden tulevaisuuden haasteita, jotka liittyvät muun muassa sosiaaliseen sisällyttämiseen, mukaan ottamiseen sekä kulttuurienväliseen dialogiin.

Suomalaista museotutkimusta käsittelevä artikkeli on julkaistu The European Legacy: Toward New Paradigms -julkaisussa (Routledge). Julkaisu on erikoistunut filosofiaan, aatehistoriaan, Euroopan historiaan ja kulttuurihistoriaan ja sen toimitusneuvoston jäseniin kuuluu muun muassa yhdysvaltalainen filosofi, kielitieteilijä ja emeritusprofessori Noam Chomsky

A Forgotten Legacy: The Romanov Patronage of Finland’s Early Art Collections http://www.tandfonline.com/eprint/mrhJdTaNrHZ3IpsDPpkq/full

Sopon toinen uusi artikkeli on juuri julkaistu kansainvälisessä Journal of the History of Collections -julkaisussa (Oxford University Press). http://jhc.oxfordjournals.org/content/early/2016/02/25/jhc.fhw007.abstract

Tutkimus käsittelee keräilyn historiografiaa ja filosofiaa. Sopo tarkastelee  tutkimuksessaan Länsi-Euroopassa tunnettuja ja tutkittuja keräilyn typologioita, niiden ajallista ja paikallista muodonmuutosta vertaamalla niitä Venäjän keräilytutkimuksessa esiintyviin typologioihin ja aikakausijaotteluihin. Keräilyn typologioiden ja kronologian tutkimus mahdollistaa museoiden ja kokoelmahistorioiden liittämisen aikaisempaa vahvemmin yleisen historian viitekehykseen.

Lisätietoja:

FT Elina Sopo, elina.sopo(at)utu.fi

Elina Sopo on post doc-tutkija Turun yliopistossa kulttuuriperinnön oppiaineessa
historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksella
Luotu 03.03.2016 | Muokattu 03.03.2016