Suomalaiset biologit koolla Turussa 8.–10.10.

02.10.2014

​Turun yliopiston tiedote 2.10.2014

Lokakuun alussa 8.-10.10 Turun saaristoon matkaa lähes sata suomalaista evoluutiobiologia ja ekologia keskustelemaan uusimmista tutkimustuloksista alallaan. ”Molecular Ecology Symposium 2014” järjestetään Harjattulan kartanossa Turun Kakskerrassa (Harjattulantie 80, Turku).

Toimittajat ovat tervetulleita tapaamaan tutkijoita keskiviikkona 8.10 klo 12.00 –13.00 tai torstaina 9.10 klo 12.30 –13.30 sekä kuuntelemaan esitelmiä tai ottamaan suoraan yhteyttä tutkijoihin.

Seminaarin puheenjohtajana toimii akatemiaprofessori Craig Primmer Turun yliopistosta. Seminaarissa esitelmöi kolmekymmentä suomalaista tai suomessa työskentelevää tutkijaa, muun muassa professori Ilkka Hanski Helsingin yliopistosta, akatemian tutkijatohtori Ilkka Kronholm Jyväskylän yliopistosta ja Claire Morandin Helsingin yliopistosta.

Esitelmien aiheena on kansainvälisesti ajankohtainen epigenetiikka eli se, miten ei-geneettinen informaatio ja geenien säätely vaikuttavat eliöiden sopeutumiseen. Esitelmissä pohditaan myös miten eliöt voivat sopeutua lyhyellä aikavälillä – kysymys, joka on yhä ajankohtaisempi ilmaston lämmetessä.

Tarkastelussa suomalaiset olosuhteet ja eliöstö

Seminaari kattaa Suomessa tehtävän ekologisen ja evoluutiobiologisen tutkimuksen, joka on keskittynyt Suomen olosuhteisiin ja eliöstöön. Tutkijat paljastavat uusia tuloksiaan kylmään sopeutumisen geneettisestä taustasta ja kalanjalostuksen vaikutuksesta kalojen perimään. Esitelmissä on edustettuna Suomen eliöstö Saimaan norpasta loheen, metsäjänikseen, täpläverkkoperhosiin ja muurahaisiin.

Tapahtuma on ensimmäinen laatuaan ja sen ensisijaisena tehtävänä on tuoda yhteen suomalaiset ekologit, molekyylibiologit ja evoluutiobiologit. Vaikka seminaari on suunnattu biologeille, halutaan suomalaista huipputiedettä tehdä tunnetuksi kaikille.

Luotu 02.10.2014 | Muokattu 26.07.2021