Suomalaiset ovat kiinnostuneita hyönteisruoasta – hyönteiset halutaan lautaselle jauhettuna

16.12.2016

Suomesta löytyy voimakasta kiinnostusta hyönteisruokaa kohtaan. Jopa 70 prosenttia kyselytutkimukseen vastanneista suomalaisista ilmoittaa olevansa kiinnostunut hyönteisruoasta. Puolet vastaajista arvioisi ostavansa hyönteisruokaa, jos sitä olisi myynnissä ruokakaupoissa. Kolmannes vastaajista on jo maistanut hyönteisruokaa.

​Turun yliopiston tiedote 16.12.2016

Kyselytutkimus on osa Turun yliopiston ja Luonnonvarakeskuksen (Luke) Tekes-rahoitteista Hyönteiset ruokaketjussa -hanketta, jossa tutkitaan mahdollisuuksia hyönteisten hyödyntämiseen suomalaisessa ruokaketjussa. Hankkeessa on tutkittu myös suomalaisten suhtautumista hyönteisten syöntiin ja vertailtu sitä suhtautumiseen Ruotsissa, Saksassa ja Tsekeissä. Kyselyyn vastasi 585 suomalaista.

–  Suomalaiset erottuivat verrokkimaita myönteisemmällä asenteella hyönteisruokaa kohtaan. Kun suomalaisista 70 prosenttia ilmoittaa olevansa kiinnostunut hyönteisruoasta, on vastaava osuus ruotsalaisten keskuudessa hieman alle 40, Tsekeissä 30 ja Saksassa 25 prosenttia, Terhi Pohjanheimo Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksesta kertoo.

Eri-ikäisistä vastaajista suhtautuminen on myönteisempää alle 45-vuotiaissa kuin vanhemmissa vastaajissa.

Tutkimuksessa kehitettiin myös kuluttajien ideoimia hyönteisruokatuotteita. Kuluttajat suunnittelivat hyönteisruokatuotteita muun muassa naposteluun ja valmisruoaksi.

– Hyönteisistä ehdotettiin korvaajia tuttujen tuotteiden raaka-aineiksi esimerkiksi lihapulliin, nugetteihin tai pitsan täytteeksi. Hyönteisten lisääminen tuotteisiin jauhettuna olisi kuluttajille helpoin lähestymistapa, Pohjanheimo kertoo.

Tutkituista esimerkkituotekonsepteista jauhettuja hyönteisiä sisältävät sirkkaruislastut arvioitiin suomalaisten kuluttajien keskuudessa hieman miellyttäviksi. Kuluttajat pitivät sirkkaruislastuja terveellisinä, ravinteikkaina ja mielenkiintoisina.

Kokonaiset, paljaat hyönteiset ovat sen sijaan useimmille kuluttajille vielä liian vieraita. Esimerkkituotekonsepti wokatuista jauhomadoista ja kasviksista koettiin epämiellyttäväksi ja sitä kuvattiin ensisijaisesti luotaantyöntäväksi, eksoottiseksi ja epäilyttäväksi, mutta toisaalta myös terveelliseksi ja mielenkiintoiseksi.

– Kuluttajien kokemat esteet hyönteisten syöntiin liittyvät useimmiten epätietoisuuteen niiden aistittavasta laadusta ja turvallisuudesta. Tarjoamalla kuluttajille faktoihin perustuvaa tietoa hyönteisten ruokakäytöstä ja maistamismahdollisuuksia voidaan edesauttaa hyönteisruoan hyväksyntää. Osa kuluttajista pitää hyönteisiä jo nyt potentiaalisena vaihtoehtona ruokavaliossaan niiden ravitsemuksellisten ja ekologisten arvojen, sekä uutuusarvon vuoksi, hankkeen koordinaattori Jaakko Korpela sanoo.

Kuluttajien muuttuva asenne hyönteisruokaa kohtaan näkyy myös ruokateollisuuden kiinnostuksena.

– Moni hankkeen haastattelema yritys pitää hyönteisiä potentiaalisena raaka-aineena niinikään lisäämään tuotteiden ravintosisältöä ja ekologista jalanjälkeä, Korpela lisää.

FT, tutkija Terhi Pohjanheimo, Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus, Turun yliopisto, 040 5929 732, terhi.pohjanheimo@utu.fi
Hankkeen koordinaattori Jaakko Korpela, Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus, Turun yliopisto, 40 125 1512, jaakko.korpela@utu.fi

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 16.12.2016 | Muokattu 16.12.2016