Suomalaistutkijat analysoivat T-auttajasolu 17:n proteomin

19.06.2018

T-auttajasolu 17 (Th17) kuuluu T-soluihin, jotka ovat keskeisiä tekijöitä autoimmuunisairauksien ja tulehdusten synnyssä. Säätelijä-T-solut (iTreg) taas ovat T-soluja, joiden tehtävänä on ylläpitää vastustuskykyä ja estää autoimmuunivasteen syntymistä. Tunnistaakseen Th17- ja iTreg-solujen proteomit Turun biotekniikan keskuksen ja Aalto-yliopiston tutkijat hyödynsivät huipputeknologiaa, jossa käytetään leima-aineetonta kvantitatiivista proteomiikkaa.

​Turun yliopiston tiedote 19.6.2018

Proteiinit kuuluvat biomolekyyleihin, jotka muodostavat elävän solun toiminnallisen ja rakenteellisen olemuksen. Massaspektrometriaan perustuvaa kvantitatiivista proteomiikkaa voidaan käyttää solun, kudoksen tai organismin tiettynä aikana ilmentämien proteiinien määrittämiseen.

Immuunijärjestelmä suojelee kehoa haitallisilta taudinaiheuttajilta ja kasvaimilta sekä kehittää vastustuskykyä. Auttaja-T-solut ovat adaptiivisen immuunijärjestelmän keskeisiä komponentteja, joilla on merkittävä rooli immuunireaktioiden kontrolloinnissa.

Biolääketieteen dosentti Zhi Chen alkoi työskennellä Th17-solujen parissa ollessaan tutkijana Yhdysvaltain terveysvirastossa (National Institutes of Health). Th17-solut kuuluvat auttaja-T-solujen alatyyppeihin, ja niillä on tärkeä rooli autoimmuunitulehduksissa.

Chenin tutkimusryhmä onnistui kehittämään keinon Th17- ja iTreg-soluissa ilmentyvien proteiinien tunnistamiseksi hyödyntämällä leima-aineetonta kvantitatiivista proteomiikkaa, jossa käytettyä teknologiaa on kehitetty Turun biotekniikan keskuksessa. Tutkimusryhmä teki yhteistyötä Aalto-yliopiston tietotekniikan tutkijoiden sekä Turun yliopiston, Åbo Akademin ja Marylandin yliopiston tutkijoiden kanssa.

– Tutkimusryhmämme käytti sekä proteomien että geenien ilmentymiseen liittyvän datan analyysejä ja löysi proteiinien ilmentymisen muutoksia, jotka eivät liittyneet muutoksiin transkriptionaalisella tasolla, Chen kertoo.

– Tunnistamiimme proteiineihin voidaan mahdollisesti kohdentaa immunoterapiaa etenkin syövän ja autoimmuniteetin hoidossa, Chen uskoo.

Tutkimusta on rahoittanut Suomen Akatemia ja TEKES.

>> Tutkimus on ilmestynyt PLoS Biology -aikakausjulkaisussa

Lisätietoja: Dosentti Zhi Chen, +358294503775, zhi.chen@utu.fi