Suomea kiertävä #HereIstand. Martti Luther, reformaatio ja sen vaikutus -näyttely Turussa 5.–15. kesäkuuta

02.06.2017

​Turun yliopiston tiedote 2.6.2017

Turun yliopiston ja Åbo Akademin saksan oppiaineet ovat saaneet Turkuun reformaation juhlavuoteen liittyvän Suomea kiertävän näyttelyn ”#HereIstand. Martin Luther, die Reformation und die Folgen”.

Näyttely on avoinna 5.-15. kesäkuuta 2017 ma-pe klo 8-16. Sisäänpääsy on maksuton.
Osoite: Åbo Akademi, Arken (aula), Tehtaankatu 2, Turku.

Näyttely koostuu 30 julisteesta, jotka käsittelevät Lutherin taustaa, myöhäiskeskiaikaista elämänpiiriä, reformaation syntyvaihetta, reformaation kokemaa menestystä ja menestyksen jälkeistä yhteiskunnallista kriisiä. Lisäksi näyttely pohtii sukupuoliroolien muutoksia sekä perintöä, jonka reformaatio on jättänyt jälkipolville.

Näyttely on saksankielinen ja siihen kuuluu suomenkielinen opaslehtinen.

Näyttelyn on koonnut Deutsches Historisches Museum ja sen on tuonut Suomeen Saksan Liittotasavallan suurlähetystö. Näyttely on osa Turussa 7.–9.6.2017 järjestettävien kansainvälisten germanistipäivien oheisohjelmaa.

Lisätietoa näyttelystä saksaksi ja englanniksi: www.here-i-stand.com

Lisätietoja:
yliopisto-opettaja Anne Männikkö, p. 050 329 0427, anne.mannikko@utu.fi