Suomen Akatemialta jatkorahoitus psykiatrisen hoidon kehittämiselle

18.10.2016

Turun yliopiston professori Maritta Välimäen työryhmälle myönnettiin jatkoapuraha mielenterveyspotilaiden hoidon kehittämiseen vuoteen 2020 saakka. Hanke keskittyy psykiatrisessa hoidossa syntyviin väkivaltatilanteisiin. Tutkimuksen avulla pyritään ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään väkivaltaisten tilanteiden syntyä sairaalaosastoilla.

​Turun yliopiston tiedote 18.10.2016

Suomen Akatemia on myöntänyt kutsuhaussaan 460 950 euron suuruisen jatkoapurahan hoitotieteen laitoksen professori Maritta Välimäelle. Kutsuhaku oli kaksivaiheinen: jatkorahoituksen sai puolet ensimmäisessä vaiheessa rahoitetuista riskihankkeista.

Tutkimushanke käynnistyi jo vuoden 2015 syksyllä. Vuoden aikana saavutetut tulokset osoittavat, että potilailla ja omaisilla on arvokasta kokemustietoa hoidon haastavista tilanteista, jota voidaan hyödyntää hoidon kehittämisessä. Tiedon avulla pyritään edistämään psykiatrisen hoidon turvallisuutta niillä sairaalaosastoilla, joissa hoidossa esiintyy vaaratilanteita.

– Potilaiden, omaisten ja henkilökunnan yhteistyö psykiatrisen hoidon kehittämisessä on avainasemassa hankkeessamme. Toivomme, että tulokset tulevat johtamaan uusiin hoitokäytänteisiin koko alalle, Välimäki kertoo.

Tutkimushankkeen seuraavina vaiheina ovat muun muassa laajojen terveydenhuollon rekisteriaineistojen analysoiminen ja uudenlaisen yhteistyön vaikutusten arvioiminen psykiatrisilla sairaalaosastoilla.

– Meillä on Suomessa ainutlaatuiset terveydenhuollon rekisterit. Pyrimme tutkimushankkeessamme saamaan psykiatrisen hoidon kehittämiseen uutta näkökulmaa hyödyntämällä myös näistä rekistereistä saatavaa tietoa, Välimäki kuvaa.

Suomesta hankkeessa on mukana 13 psykiatrista sairaalaa. Monikansallisen tutkimushankkeen partnereina ovat yhdysvaltalaiset Harvardin ja Stanfordin yliopistot, brittiläinen Cochrane Centre, kiinalainen Sichuanin yliopisto ja hongkongilainen Hong Kong Polytechic University.

​Lisätietoja:
professori Maritta Välimäki