Suomen Akatemialta rahoitus mielenterveys- ja hyvinvointieroja selvittävälle rekisteritutkimukselle

08.05.2015

Turun yliopiston lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen hanke "Trendimuutokset lasten ja nuorten mielenterveydessä, palveluiden käytössä ja hyvinvoinnissa eri suomalaiskohorteissa" on saanut Suomen Akatemialta 500 000 euron rahoituksen vuosille 2015–2019.

​Turun yliopiston tiedote 8.5.2015

Hankkeessa tutkitaan lasten ja nuorten mielenterveyttä, palveluiden tarvetta, psykiatristen diagnoosien saamista ja erikoissairaanhoidon palveluiden käyttöä 1980-luvulta lähtien.

Erityisen kiinnostuksen kohteena on perheen taustatekijöiden, kuten sosioekonomisten ja väestöllisten tekijöiden vaikutus mielenterveyteen, palveluiden käyttöön ja pärjäämiseen yhteiskunnassa.

Hanke toteutetaan yhteistyössä THL:n kanssa. Päätutkijoina ovat tutkimusprofessori Mika Gissler ja tutkija Tiina Ristikari THL:sta ja lastenpsykiatrian professori Andre Sourander Turun yliopistosta.

Tutkimusta terveyspalvelujen kehittämisen tueksi

Hanke yhdistää tietoja valtakunnallisista rekistereistä sekä toistetuista poikkileikkaustutkimuksista neljännesvuosisadan ajalta.

Tällöin voidaan tarkastella, miten yhteiskunnalliset seikat, kuten taloudelliset trendit, ovat vaikuttaneet lasten ja nuorten mielenterveyden kehitykseen ja palveluihin, professori Mika Gissler toteaa.
Samalla voidaan arvioida, onko mielenterveyspalvelut kohdistettu oikein ja miten niitä voitaisiin kehittää jatkossa.
Professori Andre Souranderin mukaan hanke vastaa ajankohtaisiin kysymyksiin, joita esimerkiksi sote-keskustelussa käydään.
Ovatko lasten ja nuorten psykososiaaliset ongelmat muuttuneet? Onko osoitettavissa lisääntyvää polarisaatiota perheiden hyvinvoinnissa? Miten tasa-arvo toteutuu palvelujärjestelmässä? Nämä kysymykset ovat keskeisiä kehitettäessä ennaltaehkäisyä ja palvelujärjestelmää, Sourander sanoo.
Luotu 08.05.2015 | Muokattu 02.08.2021