Suomen ensimmäiset opettajien erikoistumiskoulutukset käynnistyivät

01.04.2016

Suomen ensimmäiset opettajien erikoitumiskoulutukset käynnistyivät maalis-huhtikuun taitteessa Turun yliopistossa. Luokan- ja aineenopettajiin erikoistuvat joko kouluhyvinvoinnin tai digitaalisen ympäristössä oppimisen ja opettamisen erikoisasiantuntijoiksi. Maanantaina avautuu haku Monikulttuurisuus opetustyössä -erikoistumiskoulutukseen.

​Turun yliopiston tiedote 1.4.2016

Alkaneet koulutukset tukevat hallituksen kärkihankkeita, joskin niiden valmistelu aloitettiin ja rahoitus saatiin jo edellisen hallituksen aikana. Kärkihankkeisiin on sisällytetty uudet oppimisympäristöt ja digitaaliset materiaalit peruskouluihin sekä perheiden hyvinvoinnin vahvistaminen.

Erikoistumisopintojen teemat ovat myös keskeisiä vaatimuksia syksyllä voimaan tulevassa uudessa opetussuunnitelmassa.

– Kiinnostus koulutukseen oli erittäin suurta, mutta onneksi saatoimme ottaa enemmän opiskelijoita kuin alun perin suunnittelimme. Suunnitteilla on jo uuden koulutuksen käynnistäminen ensi vuonna, digiympäristön erikoistumiskoulutuksesta vastaava yliopistotutkija Marjaana Veermans sanoo.

Puolistoista vuotta kestävän koulutuksen aikana opettajat erikoistuvat valitsemaansa teemaan yhdistäen käytännön kokemuksia ja tieteellistä tietoa. Tuekseen he saavat sekä työelämän että akateemisen mentorin.

– Koulutuksemme on ainutlaatuinen tilaisuus perehtyä kouluhyvinvointiin ja kehittää sitä. Tähän saakka opettajat ovat pitkälti joutuneet kukin tahollaan etsimään tietoa asiasta. Nyt rakennetaan vahvaa asiantuntijaverkostoa, jossa osataan toimia sekä itsenäisesti että moniammatillisesti. Isojen säästöjen ja kovenevien asenteiden keskellä hyvä ja toimiva vuorovaikutus nousee entistä keskeisemmäksi asiaksi., kouluhyvinvoinnin erikoistumiskoulutuksesta vastaava yliopistotutkija Niina Junttila sanoo.

Erikoistumiskoulutukseen osallistuvat opettajat toteuttavat osana opintojaan hankkeen omassa koulussaan tai kunnassaan. Näin koulutuksen hyöty saadaan suuremman yhteisön hyödyksi. Erikoistumiskoulutuksen tavoitteena onkin kouluttaa opettajia, jotka voivat jakaa tietoaan laajemmalle opettajakunnalle. Koulutuksen aikana rakennetaan opettajien kesken myös tietyn teema-alueen verkostoja.

Syksyllä käynnistyy Turun yliopiston kolmas opettajien erikoistumiskoulutus Monikulttuurisuus opetustyössä. Haku koulutukseen alkaa maanantaina 4.4.
Lisätietoa:

• erikoistumiskoulutuksiin liittyvistä järjestelyistä ja tulevista koulutuksista antaa lisätietoa: yliopistotutkija Tuire Palonen, puhelin: 02 333 8887, sähköposti: tuipalo@utu.fi
  • Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä: yliopistotutkija Marjaana Veermans, puhelin: 02 333 6618, sähköposti: marjaana.veermans@utu.fi
  • Kouluhyvinvointi: yliopistotutkija Niina Junttila, puhelin: 02 333 8837, sähköposti: niina.junttila@utu.fi
  • Monikulttuurisuus opetustyössä: yliopisto-opettaja Jenni Alisaari, puhelin: 02 333 8898, sähköposti: jenni.alisaari@utu.fi
  • nettisivusto: www.utu.fi/ope-erko

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet