Suomen ensimmäiset opettajien erikoistumiskoulutukset loppusuoralla Turun yliopistossa

01.09.2017

Turun yliopistossa järjestetyt ensimmäiset opettajien erikoistumiskoulutukset päättyvät viimeisiin lähipäiviin 7.‒8.9.2017. Median edustajat ovat tervetulleet tutustumaan ensimmäisten koulutusten antiin Turun yliopistolle torstaina 7.9.

​Turun yliopiston tiedote 1.9.2017

Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä- sekä Kouluhyvinvoinnin vahvistaminen osallisuutta kehittämällä -erikoistumisohjelmat ovat jo työelämässä vähintään kolme vuotta toimineille opettajille suunnattuja koulutuksia, joissa yhdistyy viimeisin tieteellinen tutkimusnäyttö opettajien työssä kehittyneisiin parhaisiin käytänteisiin.

Eduskunnan säätämä laki kaikkien alojen erikoistumiskoulutuksesta astui voimaan vuoden 2015 alussa. Opettajien erikoistumiskoulutus on tutkintokoulutuksen ja täydennyskoulutuksen rinnalle tuotu uusi koulutusmuoto, joka edistää työelämässä jo toimivien ammatillista kehittymistä. Koulutukset ovat kestäneet 1,5 vuotta. Koulutus on suunniteltu suoritettavaksi osana omaa työtä.

Erikoistumiskoulutuksissa on pyritty vastaamaan koulumaailman muutoksiin ja haasteisiin. Ensimmäisten koulutusten viimeiset lähipäivät järjestetään Turun yliopistolla 7.‒8.9. ja median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita tutustumaan koulutuksiin torstaina 7.9. Educariumille (Assistentinkatu 5).

Ohjelma:
14.00‒14.15 Päivän avaaminen
14.15‒15.45 Paneelikeskustelu: Miten tiede ja työelämä kohtaavat opetustyössä? Keskustelemassa kasvatuspsykologian dosentti Minna Lakkala (Helsingin yliopisto), tutkija Linda Mannila (Aalto-yliopisto, Linköpings universitet) ja rehtori Vesa Äyräs (Juvanpuiston koulu, Espoo)
14.45‒17.00 Kahvi ja posterit
17.00‒18.00 Cocktail-tilaisuus. Tilaisuudessa on mahdollista haastatella osallistujia.

Erikoistumiskoulutuksille Suomessa selkeä tarve

Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -kokonaisuudessa ammattitaitoisten opettajien käytännön kokemukset opetusteknologian käytöstä yhdistyvät viimeisimpään tutkimustietoon aiheesta.

‒ Koulutuksen myötä opettajat kehittävät omia ja työyhteisöjensä valmiuksia tulevaisuuden oppimisen, digitaalisten ympäristöjen ja viimeisimmän opetusteknologian kanssa toimimiseen, sanoo koulutuksen vetäjä, apulaisprofessori Marjaana Veermans Turun yliopiston opettajankoulutuslaitokselta

Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -koulutusta järjestetään myös Helsingin ja Itä-Suomen yliopistoissa.

‒ Kouluhyvinvoinnin vahvistaminen osallisuutta kehittämällä -erikoistumiskoulutuksen suorittanut opettaja osaa tunnistaa psykososiaaliseen hyvinvointiin, osallisuuteen ja eriarvoistumiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä prosesseja ja mekanismeja, kertoo Kouluhyvinvoinnin vahvistaminen osallisuutta kehittämällä -koulutuksen vetäjä, apulaisprofessori Niina Junttila Turun yliopiston opettajankoulutuslaitokselta.

Molempien koulutusohjelmien läpikäyneet opettajat kykenevät toimimaan oman alan asiantuntijaopettajina, ja heillä on valmiudet osallistua oman koulunsa ja kuntansa lisäksi myös kansalliseen kehittämistyöhön ja kansainvälisiin koulutustehtäviin

‒ Koulutuksen aikana on käynyt selväksi, että opettajien erikoistumiskoulutuksille on Suomessa selkeä tarve. Kouluissa meneillään olevat murrokset vaativat aiempaa laaja-alaisempaa osaamista niin kouluhyvinvoinnin kuin digitalisaation osalta, ja näihin haasteisiin erikoistumiskoulutukset ovat tuoneet erikoistuneiden opettajien ja heidän kouluverkostojen mukaan erittäin tärkeää osaamista, Veermans ja Junttila toteavat.

Tietoja seuraavista Turun yliopiston järjestämistä opettajien erikoistumiskoulutuksista osoitteessa www.utu.fi/ope-erko

Lisätietoja:

Oppiminen ja opettaminen digitaalisissa ympäristöissä -erikoistumiskoulutus
Apulaisprofessori Marjaana Veermans, p. 050 337 9176 / 050 331 4173, marjaana.veermans@utu.fi

Kouluhyvinvoinnin vahvistaminen osallisuutta kehittämällä -erikoistumiskoulutus
Apulaisprofessori Niina Junttila, p. 050 337 9487 / 050 337 3436, niina.junttila@utu.fi

Luotu 01.09.2017 | Muokattu 01.09.2017