Suomen kielen klinikka valittiin Turun yliopiston vuoden 2014 kieliteoksi

26.09.2014

Turun yliopiston kielityöryhmä on valinnut Euroopan kielten päivänä 26.9.2014 Turun yliopiston vuoden kieliteoksi suomen kielen klinikan. Palkinto osoitetaan klinikan johtajalle, suomen kielen ulkomaalaisopetuksen lehtori Kirsti Siitoselle hänen yliopiston kieliympäristön kehittämisen edistämiseksi tekemästään työstä.

Turun yliopiston tiedote 26.9.2014

Turun yliopistossa on valittu ensimmäistä kertaa vuoden kieliteko. Palkinto myönnetään yliopistoyhteisön tekemien ehdotusten perusteella henkilölle, ryhmälle, yksikölle tai muulle taholle, joka on merkittävällä tavalla edistänyt Turun yliopiston kieliohjelman toteutumista.

Turun yliopiston kielityöryhmä on valinnut vuoden 2014 kieliteoksi suomen kielen klinikan. Klinikka on avoin ohjaus- ja opetusmuoto, joka tarjoaa lisäapua niille yliopiston ei-suomenkielisille opiskelijoille ja henkilökunnan jäsenille, jotka ovat jo edistyneet pitkälle suomen kielen opinnoissaan, mutta kaipaavat vielä ohjattua harjoittelua. Klinikan opettajina toimii suomi toisena kielenä -tutkimukseen perehtyneitä suomen kielen maistereita.

Kielityöryhmä toteaa perusteluissaan, että suomen kielen klinikan toiminta on hyvä esimerkki rinnakkaiskielisyyden edistämisestä.

‒ Yliopistoyhteisön jäseniä kannustetaan kaikessa akateemisessa toiminnassaan käyttämään rinnakkain suomen kieltä ja muita kieliä silloin, kun se on käytännössä mahdollista ja tarkoituksenmukaista. Näin Turun yliopiston kieliympäristöä voidaan kehittää aidosti kansainväliseksi. Suomen kielen klinikka edistää esimerkillisellä tavalla kieliohjelman tavoitetta edistää toimivan, monikielisen kieliyhteisön kehittymistä ja aktiivista kehittämistä, sanoo kielityöryhmän puheenjohtaja, Turun yliopiston laatupäällikkö Anu Mäkelä.

Palkittu Kirsti Siitonen pitää tärkeänä, että Turun yliopistossa kiinnitetään huomiota kieleen. Hän kertoo, että vuodesta 2012 toimineelle suomen kielen klinikalle osallistuu yhä useampi yliopiston kansainväliseen henkilökuntaan ja opiskelijajoukkoon kuuluva.

‒ Suomessa pidemmälle koulutetulla suomenoppijalla on niukasti tilaisuuksia vahvistaa suomen kielen taitoaan. Erityisesti yliopistoyhteisössä kieli näyttää helposti kääntyvän englanniksi. Klinikalla voimme auttaa vahvistamaan jo hankittua kielitaitoa. Kiitän lämpimästi palkinnosta ja toivon, että annatte suomea taitavien puhua suomea ja itse myös heille sitä puhutte, Siitonen kannustaa.

Kuva suomen kielen klinikalta toimitusten käyttöön (Kuva: Hanna Oksanen/Turun yliopiston viestintä): https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/TY-suomen-kielen-klinikka.jpg

Luotu 26.09.2014 | Muokattu 26.07.2021