Suomen vanhimmalla kirkonpaikalla vietetään Ristimäki-päiviä 29.–30.8.2015

26.08.2015

Opaskierrokset ja luennot tutustuttavat yleisön Ristimäen historiaan. Tapahtumassa nähdään myös draamaesityksiä ja lapset voivat kokeilla arkeologin työtä kaivauksilla.

​Turun yliopiston tiedote 26.8.2015

Kaarinassa Ravattulan Ristimäellä sijaitsevalla Suomen vanhimmalla kirkonpaikalla on tehty arkeologisia tutkimuksia jälleen heinäkuun lopulta lähtien. Tutkimuksista vastaava Turun yliopiston arkeologian oppiaine järjestää yhdessä Suomen muinaistutkimuksen tuki ry:n ja muiden yhteistyötahojen kanssa ohjelmalliset Ristimäki-päivät lauantaina ja sunnuntaina 29.–30.8.2015.

Lauantai 29.8.

Klo 12 A.M.Tallgren -symposiumin II osa (Koriston tallilla Kaarinassa).

Tapahtumat Ristimäellä alkavat lauantaina klo 15.00.

Klo 15 Vuoteen 1911 ajoittuva kuvitteellinen draamaesitys ”Unen ja toden rajamailla. Tarinoita ja lauluja Ravattulan Ristimäellä.” (Jarmo Kujala & Martti Lappi).

Draamaesitystä seuraa Ristimäen kaivauksia johtavan arkeologi Juha Ruohosen esittely Ristimäen vuoden 2015 kaivauksista ja uusista tutkimustuloksista.

Klo 17 Ristimäen esittelykierros ja opastettu kierros lähialueelta löytyneelle 500-luvun hautaröykkiölle ja rautakautiselle kuppikivelle (kesto noin 40 minuuttia, lähtö opastaulun edustalta).

Sunnuntai 30.8.

Klo 11 Ristimäen tutkimuksia esittelevä yleisöluento Kuralan Kylämäellä Vanhassa kanalassa.

Klo 12–14 Ravattulan muinaisjäännöskävely. Kävelyn aikana tutustutaan Aurajokilaakson kulttuurimaisemaan sekä muinaisjäännöksiin kivikaudelta keskiaikaan, myös Ristimäen kirkonpaikkaan. Maksullisen kävelyn kesto on noin kaksi tuntia ja ennakkoilmoittautuminen tarvitaan (katso ohjeet www.ravattula.fi -sivustolta). Kävely lähtee Kuralan sillalta.

Tapahtumat Ristimäellä alkavat sunnuntaina klo 15.00.

Klo 15 Ristimäen esittelykierros (kesto noin 30 minuuttia). Kuule ensimmäisten joukossa, mitä uutta Ristimäeltä on vuoden 2015 kaivauksissa tähän mennessä paljastunut.

Klo 15–18 Tapahtumia, kierroksia ja esittelyjä. Muun muassa arkeologinen kaivausalue lapsille sekä esillä Ristimäen kirkon pienoismalli (1:25) ja maastosta tehty 1200-luvun alun pienoismalli (1:500). Saatavilla on myös grillimakkaraa ja pientä purtavaa.

Klo 16 Opastettu kierros lähialueelta löytyneelle 500-luvun hautaröykkiölle ja rautakautiselle kuppikivelle (kesto noin 20 minuuttia).

Klo 17 Ristimäen esittelykierros ja opastettu kierros lähialueelta löytyneelle 500-luvun hautaröykkiölle ja rautakautiselle kuppikivelle (kesto noin 30–40 minuuttia).

Klo 18 Hartaushetki Ristimäen kirkonpaikalla (Vesa Siltala).

Sunnuntaina koko tapahtuman ajan voi ostaa paikalle pystytetystä Ristimäki-puodista kannatustuotteita, kuten "Muinaisjäännös - lain suojaama" -t-paitoja, pienoismalleja, Ristimäen postikortteja, -merkkejä ja -julkaisuja.

Kaikki Ristimäeltä alkavat opastetut kierrokset lähtevät ilmoitustaulun edustalta ja ovat päivien ajan maksuttomia. Osa tilaisuuksista järjestetään säävarauksella. Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia, katso ajankohtainen ohjelma www.ravattula.fi -sivustolta.

Päiville osallistuvaa yleisöä kehotetaan saapumaan paikalle jalan tai polkupyörillä, sillä paikoitustilaa Ristimäen läheisyydessä on hyvin rajoitetusti. Aurajoen ylittävältä Kuralan kävelysillalta on päivien ajan opastus Ristimäelle.

Ohjeet paikalle saapumiseksi löytyvät www.ravattula.fi -sivustolta.

Luotu 26.08.2015 | Muokattu 05.08.2021