Syksyn Studia Generaliassa keskustellaan lapsen hyvinvoinnista osana arjen instituutioita

28.09.2015

Syksyn ensimmäisen luennon aiheesta ”Lapsi lääkärissä – räkä ja rähmä piinaavat arkea” keskuste-levat 30.9. lastentautien erikoislääkäri Linnéa Schuez-Havupalo sekä äiti ja lastentarhanopettaja Marja Nyberg-Kantti. Tilaisuudessa kuullaan muun muassa infektiokierteisten lasten hoidosta, hengitystietulehduksiin liittyvästä oireilusta sekä infektiokierteen vaikutuksista niin lapseen, per-heeseen kuin päivähoitoon.

​Turun yliopiston tiedote 28.9.2015

Lapsi arjen instituutioissa -yleisöluennot pidetään kahtena keskiviikkona 30. syyskuuta ja 11. marraskuuta klo 18 Turun pääkirjaston Studiossa, osoitteessa Linnankatu 2. Studia Generalian järjestää Turun yliopiston Lapsi- ja nuorisotutkimuskeskus (CYRI).

Arki ohitetaan usein ihmiselämän itsestään selvänä ja tavanomaisena osana. Arjen rutiineilla on kui-tenkin yhteys lasten terveyteen ja hyvinvointiin, eikä niiden tärkeyttä tulisi unohtaa.

Samalla kun arjen rutiinit ovat välttämättömiä lasten kasvun ja kehityksen kannalta, lapset muokkaavat arjen kulkua luomalla siihen omia tapojaan ja tilojaan. Koska arjen käytännöt eivät ole arvoista vapaita ilmiöitä, ne herättävät vilkasta ja tunteikasta keskustelua lapsuuden erilaisten instituutioiden sisällä ja välillä.

Lapsi- ja nuorisotutkimuskeskus CYRIn uudessa studia generalia -sarjassa pureudutaan arkisiin asioihin niiden epävirallisten ja virallisten instituutioiden kautta, joissa lapset ovat osallisina.

CYRIn Studia Generalia -sarjan tavoitteena on tarjota laajalle yleisölle mielenkiintoisia asiantuntija-luentoja sekä keskusteluja lasten arkeen liittyvistä aiheista sekä aikaansaada monipuolista ajatusten-vaihtoa. Samalla tarjotaan mahdollisuus tutustua aiheeseen liittyvään tutkimustietoon.

Esitelmäsarjan luennot koostuvat tutkijan ja käytännön toimijan vuoropuhelusta. Näin saadaan uusia näkökulmia ja merkityksiä arkisten asioiden tulkintoihin.

Ohjelma:

Keskiviikkona 30.9. klo 18: Lapsi lääkärissä – räkä ja rähmä piinaavat arkea
Keskiviikkona 11.11. klo 18: Lapsi ravintolassa – olenko tervetullut vai en?

Luotu 28.09.2015 | Muokattu 06.08.2021