Syrjäytymässä oleville nuorille ICT-taidosta uutta suuntaa

24.02.2015

Syrjäytymisvaarassa oleville nuorille etsitään uutta suuntaa kehittämällä heidän tietoteknisiä taitojaan. Turun yliopiston koulutussosiologian tutkimuskeskus RUSE kehittää yhdessä hankekumppanien kanssa mallia, jossa RUSEn kehittämällä ICT-taitotestillä testataan nuorten tietoteknisiä taitoja ja puututaan havaittuihin puutteisiin lyhyiden käytännönläheisten ja tarvelähtöisten koulutusinterventioiden avulla.

​Turun yliopiston tiedote 24.2.2015

RUSE järjestää tiistaina 3.3. kello 8.30–11.00 avoimen aamiaistilaisuuden, jonne toivotamme median tervetulleeksi. Tilaisuudessa esitellään #ICTknowhow-hanketta, nuorten ICT-taitotutkimuksen tuloksia, opettajien kouluttautumismahdollisuuksia sekä lasten koodikoulutoimintaa. Iltapäivällä media voi seurata koodikoulun opetusta Vasaramäen koulun Syreenikujan (Syreenikuja 1, Turku) yksikössä luokassa 12.

#ICTknowhow-hankkeen kohderyhmään kuuluvat toiseen asteen koulutuspaikkaa vaille jääneet, keskeyttämisalttiit tai jo koulutuksen keskeyttäneet nuoret; mukaan lukien maahanmuuttajat ja oppimisvaikeuksista kärsivät nuoret. Koulutuksesta syrjäytymistä pyritään ehkäisemään ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan koulutuksen yhteydessä tehtävällä käytännön läheisellä IT-taitoja parantavalla toiminnalla.

Nyt käynnistyvässä RUSEn uudessa hankkeessa hyödynnetään VALMA-nuorten tarpeisiin soveltuvaa ICT-taitotestiä sekä sen tulosten varaan kehitettäviä nuorten ICT-osaamista kohentavia koulutussisältöjä. Tavoitteena on edistää tasa-arvoa, ehkäistä koulutuksellista syrjäytymistä ja vahvistaa elinikäisen oppimisen valmiuksia parantamalla nuorten ICT-taitoja. Samalla tuetaan nuorten kykyä osallistua ja hyötyä digitalisoituneen yhteiskunnan ja yhteisöjen tarjoamista palveluista.

Aamiaistilaisuudessa RUSEn suunnittelija Meri-Tuulia Kaarakainen esittelee nuorten, ICT-taitoja koskevia tuoreita tutkimustuloksia, jotka kertovat ensinnäkin nuorten ICT-taitojen oletettua vaatimattomammasta tasosta ja etenkin VALMA-nuorten heikohkoista ICT-taidoista.

TOP-keskuksen toiminnanjohtaja Jouni Paakkinen kertoo, miten Turun kaupungilla kehitetään opettajien tvt-taitoja. Hän esittelee, mikä on tämän hetkinen lähtökohta opettajien koulutuksessa ja mihin pyritään tulevaisuudessa. Keskiössä on ajatus, että opettajat löytäisivät oman tapansa toimia tieto- ja viestintäteknologian parissa.

Ketterän kehityksen valmentaja (agile coach) Llewellyn Falco esittelee Teaching Kids Programming -ohjelmaa, joka tarjoaa opettajille avoimia materiaaleja koodaukseen liittyvien oppituntien pitämiseen yläasteikäisille ja vanhemmille ikäluokille. Hän kertoo tarkemmin avoimista materiaaleista ja siitä, miten he ovat toteuttaneet oppitunteja eri puolilla maailmaa. Hän siirtyy myöhemmin iltapäivällä pitämään koodikoulua Vasaramäen yläkoulun nuorille.

Tiistaina 3.3. klo 8.30–11.00 ravintola Maunossa (Tykistökatu 6, Turku)
8.30 Aamiaisbrunssi kokoustiloissa
9.00 #ICTknowhow -hankkeen taustat ja tavoitteet
projektikoordinaattori Julia Toivonen, Turun yliopiston koulutussosiologian tutkimuskeskus RUSE
9.20 Tutkimustuloksia nuorten ICT-taidoista
suunnittelija Meri-Tuulia Kaarakainen, Turun yliopiston koulutussosiologian tutkimuskeskus RUSE
9.45 Opettaja, miten kehittää omia TVT-taitojaan?
toiminnanjohtaja Jouni Paakkinen, TOP-keskus (Turun kaupungin tieto- ja viestintätekniikkaa opetuskäyttöön kehittävä ja opetushenkilöstön täydennyskoulutuksesta vastaava yksikkö)
10.15 Teaching Kids Programming (eng.)
Llewellyn Falco, Teaching Kids Programming -organisation
11.00 Tilaisuuden loppusanat