Taidetta ja värikkäitä kukkia pääsiäisenä esillä kasvitieteellisessä puutarhassa

26.03.2018

Turun yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa voi pääsiäisen aikaan ihastella monia tuoksuvia ja kukkivia kasveja. Kasvihuoneissa ja seminaarisalissa on esillä Osuuskunta Kulttuuriteon juhlanäyttely Kasvun voima. Taidenäyttelyn teoksiin kuuluu muun muassa keraamisia suihkulähteitä ja tauluja.

​Turun yliopiston tiedote 26.3.2018

Värikkäät kukat ihastuttavat kävijää kasvitieteellisessä puutarhassa pääsiäisen aikaan. Lisäksi kasvihuoneisiin on piilotettu tupsupupuja, joita nuoremmat kävijät voivat etsiä kasvien keskeltä

Vanhan maailman tropiikki -kasvihuoneessa voi törmätä nyt kirjokohtalonköynnökseen, joka kukkii pitkään. Välimerenilmaston huoneen yläkaiteelta löytyy toinen köynnös: Bignonia puna-keltaisine kukkineen.

Talvipuutarhaan tuo keväistä keltaista väriä Kanariansaarilta kotoisin oleva väriherne. Samassa huoneessa ihastuttaa vaaleilla siroilla kukillaan kaunis keiskeinalppiruusu.

Uuden maailman tropiikki -huoneen jättilumpeen lehdet lähentelevät jo 2 metriä halkaisijaltaan. Tuoksuvia orkideoita löytyy eri puolilta kasvihuonetta.  Altaan reunalla vaanii lihansyöjäkasveihin kuuluvia kannukasveja.  Araukariahuoneessa kukkivat tohtorinkukat violetin eri sävyillä.

Kasvitieteellisen puutarhan vitriineissä on esillä Turun yliopiston eläinmuseon kokoelmaa: Suomessa pesiviä täytettyjä lintuja ja niiden munia.

Myös eläimet kuuluvat puutarhan pääsiäiseen. Vesiallashuoneesta voi bongata vapaana lenteleviä undulaatteja ja neitokakaduja. Lummealtaassa uiskentelee isoja, värikkäitä koikarppeja ja pienempiä kaloja. Lisäksi kanit ovat tulleet viettämään pääsiäistä puutarhalle ja ilahduttamaan kävijöitä.

Kasvihuoneet ja kahvio ovat avoinna pääsiäisen ajan 30.3.–2.4.2018 joka päivä klo 10–17.

Simo Laine, p. 040 726 8957, slaine@utu.fi

Luotu 26.03.2018 | Muokattu 26.03.2018