Taloudellinen suhdanne ei kannusta uusien yritysten perustamiseen – motivaatiosta huolimatta

03.02.2015

​Global Entrepreneurship Monitor (GEM) -tutkimuksen mukaan Suomen ja Euroopan talouden yleinen alavire pitää uusien yritysten perustamisaktiivisuuden matalana Suomessa. Suomalaisista edelleen vain hieman alle 6 prosenttia on aloittamassa uutta yritystoimintaa. Globaalin tutkimuksen Suomen osuus on laadittu Turun yliopiston kauppakorkeakoulussa.

Turun yliopiston tiedote 3.2.2015

GEM-tutkimuksen mukaan tilanne on varsin samankaltainen myös muissa Pohjoismaissa. Perustamisaktiivisuus näyttäytyy ainoastaan Ruotsissa hieman muita Pohjoismaita vilkkaampana. Tässä Suomi jää jälkeen myös muista Euroopan unionin jäsenmaista, joissa perustamisaktiivisuus on keskimäärin hieman alle 8 prosenttia. Suomessa perustamisaktiivisuus on kuitenkin lisääntynyt korkeammin koulutettujen sekä naisten keskuudessa.

Alavireinen yrittäjyysaktiivisuus ei kuitenkaan johdu suomalaisten asenteista yrittäjyyttä kohtaan tai motivaation puutteesta. Myöskään epäonnistumisen pelko ei ole syynä: pelko yritystoiminnassa epäonnistumisesta on maassamme pienempi kuin EU-alueella keskimäärin. Suomalaiset tunnistavat uuden yritystoiminnan mahdollisuuksia selkeästi enemmän kuin Euroopan unionin muiden jäsenmaiden kansalaiset. Liiketoimintamahdollisuuksia havaitsevat etenkin suomalaiset korkeasti koulutetut. Perusinfrastruktuuri yrittäjyysaktiivisuuden kasvulle on Suomessa edelleenkin hyvä.

Tutkimuksesta selviää myös, että suomalaisten uusien yritysten kasvuodotukset ovat edelleen varsin maltillisia verrattuna muihin EU-maihin ja innovaatiovetoisiin talouksiin. Tämän lisäksi suomalaiset uudet yritykset tuottavat innovatiivisia tuotteita tai palveluita vähemmän ja ovat heikommin kansainvälistyneitä kuin uudet yritykset keskimäärin muissa EU-maissa ja innovaatiovetoisissa talouksissa. Talouden uusiutumisen ja kasvun kannalta onkin ongelma, että talouden alavireisen kehityksen tilanteessa kotimarkkinat eivät vedä, eivätkä uudet ja jo toimivat yritykset tämän tutkimuksen mukaan suuntaudu kansainvälisille markkinoille.

Tiedot käyvät ilmi yrittäjyysaktiivisuuteen, institutionaalisiin tekijöihin ja yrittäjyysaktiivisuuden rakenteeseen erityyppisissä talouksissa keskittyvässä Global Entrepreneurship Monitor (GEM) -tutkimuksessa. GEM on ainutlaatuinen tutkimus, joka tutkii kansallisesti ja kansainvälisesti väestötasolla yrittäjyysaktiivisuutta ja yrittäjyyttä. Tänä vuonna kansainvälinen GEM-tutkimusraportti julkaistaan 3. helmikuuta Meksikossa.

Suomalaista tutkimusryhmää johtaa professori Anne Kovalainen Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta. Tutkimusryhmän jäseniä ovat professori Jarna Heinonen, tutkija Tommi Pukkinen, tutkija Sanna Suomalainen ja erikoistutkija Pekka Stenholm. Globaaliin GEM-tutkimukseen osallistui 73 maata vuonna 2014. Tutkimuksen kansallisena rahoittajana Suomessa toimii TEM ja Turun yliopiston kauppakorkeakoulu.

Luotu 03.02.2015 | Muokattu 29.07.2021