Tarjolla uusia keinoja vanhempi-lapsi-vuorovaikutuksen tukemiseksi

29.03.2016

Miten vanhempien ja lasten vuorovaikutukssuhteen kehittymistä voidaan tukea? Tähän kysymykseen vastaan filosofian tohtori Christine Parsons Turun yliopistossa pitämässään luennossa keskiviikkona 30. maaliskuuta alkaen kello 14.00.

​Turun yliopiston tiedote 29.3.2016

Varhaislapsuuden kokemuksilla saattaa olla merkittävä ja pysyvä vaikutus lapseen. Vanhempi-lapsi-vuorovaikutuksen ajatellaan olevan pohja lapsen kehitykselle. Vanhemman herkkyys reagoida lapsen viesteihin vaikuttaa lapsen kognitiivisiin ja sosioemotionaalisiin taitoihin.

PhD Christine Parsonsin vierailuluento Turun yliopistossa tarkastelee interventioita varhaisen vanhempi-lapsi-vuorovaikutuksen tukemiseksi. Useimmissa tutkimuksissa on keskitytty äidin masennukseen ja korostettu tarvetta sekä hoitaa sairaus että auttaa siihen liittyvissä vuorovaikutusongelmissa. Interventiot ovat erityisen tärkeitä, jos perhe on myös esimerkiksi sosioekonomisesti huonossa asemassa, jolloin riskit lapsen kehitykselle ovat suurimmat. Tälle alueelle tarvitaan innovatiivisia lähestymistapoja.

Tanskalaisen Århusin yliopiston Center for Music In the Brain -yksikössä sekä Englannissa Oxfordin yliopistossa työskentelevän Christine Parsonsin kaikille avoin vierailuluento otsikolla Understanding parental sensitivity: opportunities for intervention to improve child outcome pidetään keskiviikkona 30. maaliskuuta klo 14.00-15.00 Turun yliopistossa osoitteessa Itäinen Pitkäkatu 4, PharmaCity, Auditorio Pha1.

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 29.03.2016 | Muokattu 29.03.2016