Tekniikan päivät pureutuu terveysteknologiaan – pääpuhujana kyborgi Moon Ribas

30.10.2017

Millaista on olla kyborgi? Mitkä ovat hurjimmat terveysalan keksinnöt lähitulevaisuudessa? Tekniikan päivillä lauantaina 4.11.2017 Turun ICT-Cityssä tutustutaan terveysteknologian mielenkiintoisimpiin saavutuksiin huippupuhujien luennoilla ja koko perheelle sopivissa työpajoissa.

​Turun yliopiston tiedote 30.10.2017

Aika: 4.11.2017 klo 9–16
Paikka: ICT-City, Joukahaisenkatu 3-5, 20520 Turku

Tekniikan päivillä riittää ihmeteltävää kaikille. Yleisö kuulee, miten omaa terveyttään voi optimoida ja millaisia mullistuksia geeniteknologia ja big data tuovat terveysalalle. Maksuttomassa tapahtumassa on 15 luentoa ja paljon kaikenikäisille suunnattuja työpajoja.

Espanjalainen avant-garde taiteilija ja kyborgi Moon Ribas on yksi tapahtuman keynote-puhujista. Ribas on asennuttanut vasempaan käsivarteensa implantteja, joiden avulla hän aistii maanjäristyksiä reaaliajassa. Performanssiensa kautta Ribas jakaa kokemuksiaan yleisölle esimerkiksi musiikin tai tanssin keinoin.

Tekniikan päivien puheenvuorossaan Ribas kertoo taideprojekteistaan ja filosofiastaan kyborgitaiteilijana. Ribas puhuu ihmislajin yhteydestä teknologiaan, aistien laajentamisesta, internetin käyttämisestä aistina ja kyborgitaiteesta.

– Vuodesta 2013 lähtien ruumiini on ollut pysyvästi kytkettynä verkon kautta toimiviin maanjäristysmittareihin eri puolilla maailmaa. Aistin vasemmassa kädessäni värähtelyinä kaikki maanjäristykset, joiden voimakkuus on vähintään yksi Richterin asteikolla. Aluksi värähtelyjen vastaanottaminen vaati toteuttelua, mutta muutamien viikkojen jälkeen kehoni tottui päivittäisiin värähtelyihin. Niinä hetkinä, jolloin värähtelyt muuttuvat tunteiksi, koen olevani kyborgi, Ribas sanoo.

Tapahtumassa terveysteknologian parhaat asiantuntijat ja mielenkiintoisimmat puhujat kertovat, miten omaa terveyttä voi mitata, räätälöidä ja parantaa – tänään ja tulevaisuudessa. Lavalle astuu biohakkereita, terveysteknologian huippututkijoita sekä puhujia alan kärkiyrityksistä.

Työpajoissa vierailijat pääsevät muun muassa tutustumaan hoivarobottiin ja pelaamaan kuntoutuspeliä. Mittauspisteellä on mahdollista mitata omia terveysarvojaan.

– Tekniikan päivien päätavoite on keskustella ja kertoa tekniikasta kansantajuisesti. Tänä vuonna teemana on terveysteknologia, joka koskettaa kaikkia ja joka tulee lähitulevaisuudessa muuttamaan päivittäistä elämäämme. Tekniikan päivillä haluamme tutustuttaa kävijät siihen, mitä terveysteknologia on tänään, huomenna ja tulevaisuudessa, kertoo tapahtuman järjestelyistä vastaava Mikael Nyberg Åbo Akademista.

Valtakunnallinen Tekniikan päivät järjestetään Turussa 2.–4.11.2017. Lauantain tapahtuma on suunnattu suurelle yleisölle, perjantaina ohjelmaa järjestetään koululaisille ja torstaina yrityksille.

Turun Tekniikan päivien järjestämisestä vastaavat Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turun ammattikorkeakoulu, Tekniikan akateemiset (TEK) ja Tekniikan Akatemia (TAF). Lisäksi ohjelmassa on mukana alan yrityksiä.

>> Ohjelma: www.tekniikanpaivat.fi/turku/

Kuvia:

Media voi hyödyntää kuvia vapaasti aiheeseen liittyvässä uutisoinnissa. Muistathan merkitä kuvan yhteyteen kuvaajan tiedot.

Moon Ribas:
https://drive.google.com/file/d/0BzBJlRNNyJ_7dENHTk1qcmtFSE0/view (Kuvaaja: Lars Norgaard)

https://drive.google.com/file/d/0BzBJlRNNyJ_7QmVoV1Azcms0cWs/view (Kuvaaja: Neil Harbisson)

Tekniikan päivät: https://apps.utu.fi/media/tekniikan_paivat/tekniikan%20paivat_ilme.png

Lisätietoja:

Mikael Nyberg