Tekniikan päivillä piirretään kolmiulotteisesti ja rakennetaan legorobotteja

27.10.2015

Mitä mieltä Esko Valtaoja on tekniikasta? Entä millaisia temppuja lentävä tekoäly osaa? Tekniikan päivillä lauantaina 31.10.2015 Turun ICT-talossa kokeillaan uusia teknologisia vempaimia ja perehdytään kansantajuisesti tekniikkaan ja tietoon.

​Turun yliopiston tiedote 27.10.2015

Aika: 31.10.2015 klo 9–17
Paikka: ICT-talo, Joukahaisenkatu 3-5, 20520 Turku

Tekniikan päivillä riittää ihmeteltävää kaikille – niillekin, joita tekniikka ei lähtökohtaisesti kiinnosta. Kävijä oppii, kuinka tekniikkaa hyödynnetään tiedon tuottamiseen, keräämiseen ja ennen kaikkea käyttämiseen. Maksuttomassa yleisötapahtumassa on lähes 20 luentoa ja yli 10 kaikenikäisille suunnattua työpajaa.

– Olemme valinneet Tekniikan päiville laajan kirjon teemoja, jotta jokaiselle kävijälle löytyisi jotakin mielenkiintoista. Vaikka esitelmissä käsitellään viimeisintä tekniikkaa, ovat puheenvuorot kaikkien ymmärrettävissä, kertoo tapahtuman järjestelyistä vastaava Mikael Nyberg Åbo Akademista.

Tekniikan päivät käynnistyy avaruustähtitieteen emeritusprofessori Esko Valtaojan luennolla. Juuri Turun yliopistosta eläkkeelle jäänyt Valtaoja haastaa yleisön pohtimaan tieteen moninaista voimaa maailman uudistajana.

– Sotaa seuraa uusi sota ja suurta johtajaa toinen vielä suurempi johtaja. Toisin on tiedon kanssa. Kun uusi tiedonjyvä ilmestyy maailmaan, sitä on lähes mahdotonta hävittää. Uusi tieto pakottaa toimimaan ja muuttaa maailmaa pysyvästi, Valtaoja vertaa.

Tapahtuman työpajoissa vierailijat pääsevät kokeilemaan 3D-kyniä, joilla voi piirtää kolmiulotteisia kuvioita ilmaan. Tottumaton 3D-piirtäjä voi aloittaa harjoituskuvioilla tai geometrisilla muodoilla, mutta taitojen karttuessa haastetta saa monimutkaisemmista kuvioista.

Työpajoissa voi ohjelmoida robotteja tai rakentaa itse legorobotteja. Robotin saa ohjattua esimerkiksi lajittelemaan asioita, kulkemaan viivaa pitkin tai vaikka ratkaisemaan Rubikin kuutiota. Käräytä murhaaja -pajassa tutustutaan muun muassa DNA-tutkimuksissa käytettäviin välineisiin ja laitteisiin.

Yksi tapahtuman kiinnostavimmista puhujista on nuori tutkija Mark Müller, joka kertoo nelikopterien tekoälystä ja ohjaamisesta. Nelikopterit ovat kauko-ohjaimella ohjattavia koptereita, joilla voi tehdä erilaisia temppuja ilmassa. Tekniikan päivillä Müller lennättää koptereita ja tutustuttaa yleisön niiden toimintaan.

Turun Tekniikan päivien järjestämisestä vastaavat Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turun ammattikorkeakoulu, Tekniikan akateemiset (TEK) ja Tekniikan Akatemia (TAF). Lisäksi ohjelmassa on mukana alan yrityksiä tekniikan soveltajina.

Kuvia:

>> 3D-kynä: https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/3d-pen-amk-77_hires.jpg