Tervetuloa kuuntelemaan puheenvuoroja kuusikymppisten elintavoista ja terveydestä

06.03.2018

Turun yliopisto järjestää 8.3.2018 yhteistyössä Tampereen yliopiston kanssa Näkökulmia kuusikymppisten elämään -seminaarin. Ajankohtaisia teemoja käsittelevässä seminaarissa saadaan vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Missä kunnossa kuusikymppiset ovat? Millaisia sosiaalisia suhteita ja harrastuksia heillä on? Miten ja milloin he jäävät eläkkeelle? Miten eläköityminen vaikuttaa heidän terveyteensä? Aiheiden alustajina toimivat asiantuntijat Turun, Tampereen ja Jyväskylän yliopistoista, Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta sekä Eläkeliitosta.

​Turun yliopiston tiedote 6.3.2018

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita tilaisuuteen!

Aika: Torstai 8.3.2018 klo 10.00−16.00
Paikka: ICT City, Lambda luentosali, Joukahaisenkatu 3, 20520 Turku

Näkökulmia kuusikymppisten elämään -seminaarin puheenvuorot ovat pääosin suomeksi, mutta mukaan puhujakattaukseen on saatu myös tunnettu ikääntymistutkija, professori Dorly Deeg Hollannista. Deeg puhuu tilaisuudessa sosioekonomisten tekijöiden vaikutuksesta eläköitymiseen ja eläkeläisten terveyteen.

Seminaaria on ollut toteuttamassa Turun yliopiston kansanterveystieteen Finnish Retirement and Aging Study (FIREA) -tutkimushanke. FIREA on vuonna 2013 aloitettu tutkimus, jonka päätarkoituksena on selvittää elintavoissa, terveydessä ja toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia sekä niihin vaikuttavia tekijöitä eläkkeellesiirtymisiässä.

– Eläkkeelle siirtyminen on merkittävä elämäntapahtuma ja sillä on moninaisia vaikutuksia terveyskäyttäytymiseen ja myöhempään terveyteen. FIREA-tutkimus tuottaa uutta tietoa tekijöistä, jotka ovat yhteydessä myönteisiin elintapamuutoksiin eläköitymisen yhteydessä. Tätä tietoa tarvitaan sekä terveysneuvonnassa että terveyspalvelujen suunnittelussa, jotta ikääntyvien ihmisten terveyttä ja toimintakykyä voidaan tukea, tutkimuksen vastuullinen johtaja, akatemiatutkija Sari Stenholm tähdentää.

>> Seminaarin ohjelma

Lisätietoja: akatemiatutkija Sari Stenholm, 0504651745, sari.stenholm@utu.fi