Terveysalan koulutuksen kehittämisestä keskustellaan 1.-2.6. Helsingissä

27.05.2015

Terveydenhuolto tarvitsee osaavia ja uusinta tietoa käyttäviä työntekijöitä. Terveysalan koulutuksen uusimmista kehityssuunnista keskustellaan "Vaikuttavat oppimisympäristöt terveysalalla" -konferenssissa kesäkuun alussa Helsingissä.

​Median edustajat ovat tervetulleita konferenssiin sekä konferenssin lehdistötilaisuuteen, joka järjestetään 1.6. klo 12.00–12.45 osoitteessa Tukholmankatu 10, Helsinki.

Kolmas kotimainen terveysalan koulutuksen konferenssi Vaikuttavat oppimisympäristöt terveysalalla - VOT 2015 järjestetään 1.-2.6.2015 Metropolia Ammattikorkeakoulun Meilahden toimipisteessä (Tukholmankatu 10, Helsinki). Konferenssin järjestävät Metropolia Ammattikorkeakoulun terveysala ja Turun yliopiston hoitotieteen laitos.

Suomessa aloittaa opintonsa vuosittain noin 2 000 sairaanhoitajaopiskelijaa. Tämän lisäksi koulutetaan tuhansia muita terveysalan ammattilaisia, kuten terveydenhoitajia, kätilöitä, fysioterapeutteja, lähihoitajia. Opiskelijoilta vaaditaan yhä enemmän oppimistuloksia ja osaamista. Opettajien tulee olla ajan tasalla sekä opetussisällön että -menetelmien suhteen. Koulutuksen tulee olla tehokasta.

Konferenssi kokoaa yhteen koulutustutkijat, opettajat, johtajat, kliinisessä työssä toimivat ja alan opiskelijat esittämään ja kuulemaan uusimpia terveysalankoulutuksen tutkimus- ja kehittämishankkeiden tuloksia.

Konferenssin pääteemat ovat moderni opettaminen, tuloksekas oppiminen ja jatkuva osaamisen kehittäminen. Konferenssin esityksissä käsitellään muun muassa opetusmenetelmien vaikuttavuutta ja opintoihin kuuluvaa harjoittelua, opetusteknologisia ratkaisuja ja simulaatio-opetusta.

Päivien keynote-puhujia ovat akatemiaprofessori Erno Lehtinen, erityispedagogiikan dosentti Lotta Uusitalo-Malmivaara, professori Helena Leino-Kilpi ja urheiluvalmentaja Juhani Tamminen. He ovat kansallisia opetuksen ja osaamisen kehittämisen asiantuntijoita. Konferenssissa esitetään noin 60 suullista ja 60 posteriesitystä. Konferenssiin on ilmoittautunut noin 200 osallistujaa eri puolilta Suomea.

Konferenssissa jaetaan myös Tekevä-palkinto terveysalan koulutuksen merkkihenkilölle, joka on ansiokkaalla tavalla kehittänyt koulutusta tai on osallistunut merkittävästi yhteiskunnallisesti koulutuspoliittiseen keskusteluun.

Lisätietoja:

Twitter: http://www.twitter.com #vot3_2015