Tiedekeskus Tuorlan avoimissa ovissa tiedenäytöksiä, yleisöluentoja ja planetaarioesityksiä 19.10.

12.10.2018

Turun yliopiston Tiedekeskus Tuorlassa pidetään avoimet ovet perjantaina 19.10.2018 klo 18–22. Tapahtuman ohjelmaan kuuluu tiedenäytöksiä, yleisöluentoja ja paljon tekemistä kaikenikäisille. Illan aikana päästään tutustumaan myös Tuorlan kaukoputkiin, kalliotunneliin ja muihin yleisöltä tavallisesti suljettuihin tiloihin.

​Turun yliopiston tiedote 12.10.2018

Tiedekeskus Tuorlan avoimissa ovissa yleisö pääsee seuraamaan mustista aukoista kertovaa planetaarioesitystä, joka pyörii planetaariossa koko illan ajan. Sään salliessa järjestetään myös tähtinäytöksiä kaukoputkilla.

Tapahtumassa kuullaan kaksi yleisöluentoa. Tutkija Elina Lindfors luennoi mustista aukoista klo 18 ja tutkija Outi Veivo kertoo, mitä silmänliikkeet voivat paljastaa vieraskielisen puheen ymmärtämisestä klo 20.

Illan aikana nähdään kaksi huikeaa fysiikan maailmaan tutustuttavaa tiedeshowta klo 19 ja klo 21. Laboratoriotiloissa voi osallistua pientä maksua vastaan tasatunnein järjestettäviin työpajoihin, joissa tehdään jäätelöä nestetypen avulla.

Lapsille järjestetään tietokilpailu ja tähtien metsästystä omalla taskulampulla lähimetsässä.

Tapahtumassa ovat mukana myös tähtiharrastusyhdistykset UrSalo ja Turun Ursa. Illan tarkempi ohjelma löytyy osoitteesta tiedekeskustuorla.fi.

Kuva

Mediat voivat hyödyntää vapaasti oheista kuvaa aiheeseen liittyvässä uutisoinnissa. Kuvaaja: Hanna Oksanen / Turun yliopisto

Kuva: https://apps.utu.fi/media/kuvat/tuorla.jpg

Koordinaattori Pasi Nurmi, pasnurmi(a)utu.fi, puh. 029-4504358