Tiedeverkkolehden uusimmassa numerossa ollaan tasa-arvon ja vihapuheen äärellä

20.11.2015

Viime aikoina verkon ja sosiaalisen median käyttäjät ovat kohdanneet arjessaan syrjinnän kokemuksia ja suoranaista vihapuhetta.Akateemisen verkkolehden WiderScreenin uusimmassa numerossa pureudutaan eri- ja samanarvoisuuteen digitaalisessa maailmassa.

Turun yliopiston tiedote 20.11.2015

​Verkkososiaalisuus muodostuu usein tiettyihin ihmisryhmiin kohdistuvaksi aggressiiviseksi vuorovaikutukseksi. Osansa saavat niin maahanmuuttajat, seksuaalivähemmistöt, naispelaajat kuin vammaisetkin.

Toisaalta erityisesti sosiaalinen media on avannut mahdollisuuksia myös tasa-arvon sanoman levittämiselle. Ajankohtaisina esimerkkeinä kansainvälisesti huomiota herättänyt, pelikulttuurien seksistisyyden paljastanut Gamergate-tapaus ja suomalainen, tasa-arvoisen avioliittolain puolesta taistellut Tahdon2013 -kampanja.

WiderScreenin vuoden 2015 viimeinen teemanumero Eri- ja samanarvoisuus digitaalisessa maailmassa pureutuu juuri edellä mainittujen ongelmien kipukohtiin. Edustettuna on joukko alan ammattilaisia, mutta myös opiskelijoiden ääntä päästään kuulemaan.

Ari Haasion artikkeli keskittyy vertaistukeen ja vertaistiedon tarpeisiin Ylilauta-sivuston Hikikomero-keskustelupastalla, joka on kaikille avoin, anonyymi keskustelualue. Pirita Juppi esittelee artikkelissaan digitaalisen tarinankerronnan mahdollisuuksia kehitysmaakontekstissa.

Katsausartikkelit keskittyvät leikki, peli- ja urheilukulttuurien lainalaisuuksiin. Riikka Turtiainen tarkastelee naisten jalkapallon MM-kisojen näyttäytymistä sosiaalisessa mediassa tasa-arvoteeman kautta. Lelututkija Katriina Heljakan teksti käsittelee aikuisten samanarvoistuvaa leluleikkiä. Elina Vaahensalo tarkastelee sukupuolivähemmistöjen näkyvyyttä digitaalisissa peleissä. Usva Friman hahmottelee katsauksessaan digitaalisen pelikulttuurin sukupuolittuneita rajoja. Hän tuo esiin naispelaajiin, naispelinkehittäjiin ja naispelijournalisteihin kohdistuvia syrjintätapauksia.

Lisäksi WiderScreen esittelee tässä numerossaan uutena aluevaltauksenaan verkkoposterit. Sosiaalisen median syrjintätapauksia esittelevät sähköiset posterit on työstetty digitaalisen kulttuurin oppiaineen työpajamuotoisella intensi ivikurssilla Syrjintä somessa keväällä 2015.

WiderScreen on vertaisarvioitu avoin tiedejulkaisu. Toimituskunnan jäsenet, kirjoittajat ja arvioitsijat edustavat elokuva- ja mediatutkimuksen, historiantutkimuksen, viestintätutkimuksen, visuaalisen kulttuurin sekä digitaalisen kulttuurin oppialoja. Julkaisun toimittamista koordinoi Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin oppiaine.

Uusin teemanumero on juuri ilmestynyt osoitteessa http://widerscreen.fi/

Luotu 20.11.2015 | Muokattu 09.08.2021