Tiedotustilaisuus 12.6.: ARea15-konferenssin kulttuurimatkailuteema kokoaa yhdistetyn todellisuuden tekijät Turkuun

04.06.2015

Yhdistetyn todellisuuden tutkijoita ja hyödyntäjiä kokoava ARea15-konferenssi pidetään PharmaCityssä 11.-12.6. Konferenssin teemana on tänä vuonna yhdistetty todellisuus kulttuurimatkailussa. Tapahtumassa nähdään esityksiä niin teknologian kehittämisen näkökulmasta kuin uudenlaisten elämysten tarjoamisesta kävijöille erilaisissa kulttuurikohteissa.

​Konferenssin tiedotustilaisuus pidetään perjantaina 12.6. kello 10.50 alkaen PharmaCityn ensimmäisen kerroksen kabinetissa, osoitteessa Itäinen Pitkäkatu 4. Tiedotustilaisuudessa ovat haastateltavissa konferenssin keynote-luennoitsijoista maailman tunnetuimpiin yhdistetyn todellisuuden tutkijoihin lukeutuva professori Adrian David Cheok (Chair Professor of Pervasive computing, City University of London) ja Museoviraston pääjohtaja Juhani Kostet. Median edustajat ovat tervetulleita myös kuuntelemaan keynote-puheenvuoroja kello 9.00 alkaen.

Konferenssin keynote-luennoitsijoina ovat lisäksi Veli-Pekka Kokkonen (Unity Technologies) ja Janne Kalhama (King of Monkeys, Flowpark). Esitysten kautta avautuu useita erilaisia näkökulmia teema-alueeseen. Konferenssin esitykset pidetään pääsääntöisesti englanniksi.

– Matkailu ja erityisesti museot ja monet muut perinteiset käyntikohteet kaipaavat uusia tapoja herättää suuren yleisön mielenkiinto nykyisessä informaatiotulvan ja jatkuvan viestinnän maailmassa. Näitä asioita tutkitaan ja kehitetään ja niistä puhutaan erityisesti tässä tapahtumassa, sanoo erikoistutkija Teijo Lehtonen Turun yliopiston Technology Research Centeristä, joka järjestää tämänvuotisen ARea-tapahtuman.

Menneisyys ja tulevaisuus ovat pian täällä

Lehtosen mukaan nykyiset mobiililaitteet kykenevät jo varsin vaikuttavaan virtuaalitodellisuuden ja yhdistetyn todellisuuden esittämiseen. Käyttäjä voi kokea tosiaan siirtyvänsä toiseen aikaan ja näkevänsä asioita, joita ei todellisuudessa ole – mutta on voinut joskus olla.

– Lähivuosina nähdään todennäköisesti merkittäviä askelia siinä, miten kännykät ja muut mukana kulkevat laitteet esittävät käyttäjälleen ympäröivää maailmaa ja asioita, jotka muuten olisivat vaikeita tai mahdottomia havaita, Lehtonen kertoo.

ARea15 antaa alaa ennestään tuntemattomallekin mahdollisuuden kurkistaa mahdolliseen tulevaisuuteen ja siihen, mitä juuri nyt on menossa kotimaan tutkimushankkeissa ja alan yrityksissä.

Neljättä kertaa järjestettävän ARea15-tapahtuman yhteydessä konferenssiväki pääsee tutustumaan sovellusdemonstraatioihin ja keskustelemaan niistä tekijöiden kanssa. Tapahtumaan sisältyvässä expossa on esillä alan yrityksiä ja tutkijoita.

Järjestävän organisaation verkkosivut osoitteessa http://ar.utu.fi

Luotu 04.06.2015 | Muokattu 04.08.2021