Tiedotustilaisuus 1.6.: Virtuaalisukellus 1850-luvun elämänmenoon Turun Luostarinmäellä kesäkuussa

26.05.2015

Luostarinmäen käsityöläismuseossa Turussa on mahdollisuus päästä virtuaalisesti kurkistamaan ja osallistumaan 1850-luvun paikalliseen elämään, kun Turun yliopiston Technology Research Center testaa tablettisovellusta museoalueella kesäkuun aikana. Yliopiston tutkimushankkeessa kehitetyssä Luostarinmäki-seikkailussa museokävijä osallistuu serkkunsa hääjuhlien järjestelyihin, selvittelee kadonneen vihkisormuksen arvoitusta ja oppii samalla yhtä ja toista 1800-luvun kaupunkielämästä.

​Turun yliopiston tiedote 26.5.2015

Turun yliopisto ja Turun museokeskus pitävät Luostarinmäki-seikkailusta tiedotustilaisuuden Luostarinmäen Kisälli-kahvilassa (Vartiovuorenkatu 2, Turku) maanantaina 1.6. klo 10.00. Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Kesäkuun aikana museovieraiden joukosta poimituille koehenkilöille lainataan tablettitietokone ja siinä toimiva seikkailusovellus, ja käyttökokemukset kirjataan vierailun jälkeen. Tutkijoilla on museon portilla teltta, jossa myös kerrotaan kiinnostuneille hankkeesta ja sovelluksen toteutuksesta.

– Sovelluksessa käytetään lisätyn todellisuuden tekniikkaa, mikä tarkoittaa, että tietotekniikan avulla todelliseen näkymään lisätään virtuaalista ja vuorovaikutteista sisältöä, kertoo erikoistutkija Teijo Lehtonen Turun yliopiston Technology Research Centeristä.

Tabletin läpi katsottaessa sen näytöltä nähdään Luostarinmäen pihoilla ja kaduilla liikkuvan 1850-luvun ihmisiä, joiden kanssa museovieras pääsee myös keskustelemaan ja tekemään tehtäviä.

– Testauksella tutkitaan, miten tämän tyyppinen sovellustarjonta toimisi museoympäristössä sekä kuinka toimivan ja kiinnostavan seikkailun olemme onnistuneet luomaan, Lehtonen sanoo.

Seikkailusovelluksen testaus liittyy tutkimukseen, jossa selvitetään lisätyn todellisuuden tarjoamia mahdollisuuksia museoissa ja kulttuurimatkailun alueella. MIRACLE-hankkeessa on mukana parikymmentä julkista ja yksityistä toimijaa sekä tutkimusyksiköitä Turun yliopiston lisäksi Tampereen ja Helsingin yliopistoista sekä VTT:ltä. Yksi tutkimuskumppaneista on Turun museokeskus, joka ylläpitää Luostarinmäen käsityöläismuseota.

Uusia kokemuksia museoihin

Turun museokeskuksen tiiminvetäjä Olli-Pekka Leskisen mukaan lisätyn todellisuuden teknologia vastaa museopedagogiikan toiveeseen parantaa eläytymisen ja omakohtaisen kokemisen kautta oppimista museoympäristössä.

– Uuden tekniikan avulla voidaan tuoda elävyyttä ja kiinnostavia tarinoita museoympäristöön, joka saattaa tuntua hiljaiselta. Myös museon esineistöä on mahdollista esitellä monipuolisemmin: miten nykyihmiselle vieraita työkaluja käytettiin, tai mitä on sisällä kaapissa, johon ei saa koskea, Leskinen sanoo.

Luostarinmäellä on säilynyt kokonainen 1700-luvun lopun ja 1800-luvun alun kaupunginosa lukuisine rakennuksineen, joista lähes kaikki sijaitsevat alkuperäisillä paikoillaan. Nyt testattava seikkailusovellus antaa museokävijöille uudenlaisen näkökulman museoalueeseen.

Luostarinmäki-seikkailun verkkosivut: http://trc.utu.fi/ar/project/luostarinmaki-adventure/

MIRACLE-hankkeen verkkosivut: http://ar.utu.fi/miracle

Luotu 26.05.2015 | Muokattu 03.08.2021