Tiedotustilaisuus 17.8.: Tämän vuoden BioCity-symposium käsittelee solujen laadunvalvontaa

14.08.2017

Turun BioCity-symposium järjestetään tänä vuonna 27. kerran, 17.‒18.8.2017. Kokouksen otsikkona on Checkpoints and Quality Control. Vuodesta 1991 lähtien järjestetty kokoussarja on muodostunut biotieteiden ja molekyylilääketieteen merkittävimmäksi säännölliseksi kokoukseksi Turussa. Puhujat edustavat kansainvälistä huippututkimusta ja tilaisuudet keräävät paikalle satoja osallistujia.

​Turun yliopiston ja Åbo Akademin tiedote 15.8.2017

Tänä vuonna BioCity-symposiumin teemana on solujen laadunvalvonta sekä sairaudet, joissa solun laadunvalvontamekanismit eivät toimi normaalisti. Aihe on erityisen ajankohtainen ja aktiivisen kansainvälisen tutkimuksen kohde.

Median edustajat ovat tervetulleita symposiumin yhteydessä pidettävään tiedotustilaisuuteen, joka järjestetään torstaina 17.8. kello 8.15 alkaen. Heti tiedotustilaisuuden jälkeen jaetaan vuoden 2016 Elias Tillandz -palkinto viereisessä Presidentti-salissa kello 8.45.

Aika: torstai 17.8.2017 kello 8.15‒8.45
Paikka: Kokouskeskus Mauno, Ministeri-auditorio, BioCity-rakennuksen 1. kerros, Tykistökatu 6, Turku
Yhteyshenkilö: Ulla Karhunen, ulla.karhunen@utu.fi, p. 040 565 8654

Symposiumissa esillä laaja kattaus kansainvälistä huippututkimusta

27. kerran järjestettävässä vuotuisessa BioCity-symposiumissa kansainväliset huippututkijat esittelevät tutkimustuloksiaan teemalla solujen laadunvalvonta sekä sairaudet, joissa solun laadunvalvontamekanismit eivät toimi normaalisti.

Kaikilla elävillä soluilla on hämmästyttävä kyky erotella molekyylejä ja prosesseja, joiden toiminta poikkeaa normaalista. Selviytyäkseen tästä haastavasta tehtävästä solut kommunikoivat jatkuvasti monella eri tasolla pystyäkseen tunnistamaan, erottelemaan, poistamaan ja korjaamaan vaurioituneita molekyylejä. Nämä seurantamekanismit suojaavat solun DNA:ta, proteiineja ja muita solun osia ylläpitäen solun normaaleja elintoimintoja.

Tämän vuoden ohjelma sisältää 11 kansainvälisen tutkijan esitystä, joiden aiheena on proteiinien, geenien ilmenemisen, DNA:n ja solusyklin laadunvalvonta. Luennot esittelevät perustutkimusta sekä soveltavaa tutkimusta, jossa laadunvalvonnan häiriöitä selvitetään sairauksissa, kuten syövässä ja virusinfektioissa.

Yksi symposiumin pääpuhujista on professori Peter Walter, joka johtaa alansa eturivin tutkimusryhmää San Franciscossa Yhdysvalloissa (University of California, San Francisco, USA). Hänen tutkimusryhmänsä on selvittänyt, miten solun proteiinien ja soluelinten laatua valvotaan normaalioloissa sekä solustressin aikana. Professori Walterin ryhmä on löytänyt mekanismeja, jotka säätelevät proteiinien valmistusta ja oikeanlaisen rakenteen muodostumista sekä proteiinien liikkumista solun eri osiin. Hänen ryhmänsä tutkii myös, miten soluelimet kommunikoivat keskenään ja miten soluelinten toimintaa säädellään. Tällä hetkellä tutkimusryhmä on suuntautunut selvittämään, miten solun laadunvalvonnan pettäminen johtaa sairauksiin ja miten laadunvalvontaa voisi parantaa sairauksien puhkeamisen estämiseksi. Näiden päämäärien saavuttaminen vaatii monien tutkimusmenetelmien yhdistelemistä niin biofysiikan, biokemian kuin molekyyligenetiikankin alalta. Professori Walterin tekemä tutkimus on herättänyt laajalti huomiota ja hän on vastaanottanut useita kunnianosoituksia ja palkintoja, kuten Otto Warburg Medal (2011), Lasker Award (2014), Shaw Prize (2014) ja Vilcek Prize in Biomedical Science (2015). Walterin tutkimussuuntaus sopii erinomaisesti tämän vuoden BioCity-symposiumin aihepiiriin, ja symposiumin järjestäjät toteavat Walterin saapumisen pääpuhujaksi olevan suuri kunnia. Professori Walter osallistuu lehdistötilaisuuteen.

BioCity-symposium on Turun biotieteilijöiden tärkein vuosittainen kokoontuminen, ja sen järjestää BioCity Turku -organisaatio (www.biocity.turku.fi). BioCity Turku koordinoi biotieteiden ja molekyylibiotieteiden tutkimusta. BioCity Turku -organisaatiossa on yli sata tutkimusryhmää, joissa työskentelee yli tuhat tutkijaa ja opiskelijaa Turun yliopistosta ja Åbo Akademista. Lisäksi Turussa on lähes sata bioteknologian alan yritystä. BioCity-symposium kerää vuosittain noin 300 osallistujaa. Symposiumin tarkoituksena on koota Turun ja muiden Suomen yliopistojen tutkijoita yhteen tarjoamalla kansainvälisten luennoitsijoiden pitämiä korkealaatuisia tieteellisiä luentoja.

Symposiumiin osallistuvat edustavat useaa eri tutkimussuuntaa molekyyli-, solu- ja rakennebiologian, biolääketieteen ja kliinisen tutkimuksen alalta niin yliopistoista kuin yrityksistä. Huomattavan suuri osuus osallistujista on tutkijakoulutettavia ja post doc -tutkijoita.

‒ Symposiumin teema vaihtelee vuosittain, ja meillä on ollut kunnia saada monia alansa johtavia tutkijoita esitelmöitsijöiksi. Symposiumiin osallistuvat esittelevät tutkimustuloksiaan postereiden muodossa, mikä mahdollistaa aktiivisen keskustelun kaikkien osallistujien kesken. Osa osallistujista valitaan myös pitämään lyhyt suullinen esitelmä. Symposiumin ensimmäiseen päivään kuuluu myös illallinen rennossa ilmapiirissä tarkoituksena edesauttaa kontaktien luomista ja kanssakäymistä, sanoo Jyrki Heino, BioCity Turku -organisaation tieteellinen johtaja.

professori Jyrki Heino, p. 05 0523 8351, jyheino@utu.fi

professori Lea Sistonen, p. 050 401 3513, lea.sistonen@abo.fi