Tiedotustilaisuus 1.9.: BioCity-symposium käsittelee mikrobien ja ihmisten vuorovaikutusta hyvässä ja pahassa

25.08.2016

Turun BioCity-symposium järjestetään tänä vuonna 26. kerran. Teemana on ”Microbes R Us”: ihmisen mikrobit. Vuodesta 1991 lähtien järjestetty kokoussarja on muodostunut biotieteiden ja molekyylilääketieteen merkittävimmäksi säännölliseksi kokoukseksi Turussa. Puhujat edustavat maailman huippututkimusta ja tilaisuudet keräävät paikalle satoja osallistujia.

​Turun yliopiston tiedote 25.8.2016

Tänä vuonna BioCity-symposiumin teemana on mikrobien merkitys terveyden ylläpitäjinä ja sairauksien aiheuttajina. Aihe on erityisen ajankohtainen ja aktiivisen kansainvälisen tutkimuksen kohde.

Median edustajat ovat tervetulleita symposiumin yhteydessä pidettävään tiedotustilaisuuteen:

Aika: 1.9.2016 klo 9.30
Paikka: Kokouskeskus Mauno, Ministeri-auditorio, BioCity-rakennuksen 1. kerros, Tykistökatu 6, Turku
Yhteyshenkilö: Ulla Karhunen, ulla.karhunen@utu.fi, p. 040 565 8654

Symposiumin puhujista tilaisuudessa ovat paikalla professori Willem de Vos (Wageningen University, Hollanti; Helsingin yliopisto), professori Mikael Knip (Helsingin yliopisto) sekä tilaisuuden järjestäjistä akatemiaprofessori Riitta Lahesmaa (Biotekniikan keskus, Turun yliopisto).

Willem de Vos puhuu tilaisuudessa siitä, miten mikrobit vuorovaikuttavat isäntäelimistön kanssa lukuisin eri tavoin ja valottaa sitä, miten mikrobeihin vaikuttamalla voidaan edistää terveyttä ja hoitaa sairauksia. Mikael Knip kertoo uusiin löydöksiin perustuen siitä, millainen yhteys suoliston mikrobeilla on tyypin 1 diabetekseen ja millaisia diagnostisia ja terapeuttisia tulevaisuuden näkymiä näihin tuloksiin liittyy.

Kokouksen järjestäjiä ja ulkomaalaisia puhujia on mahdollista haastatella myös tiedotustilaisuuden ulkopuolella. Symposiumin ohjelmassa kuullaan alan huippututkijoiden uusimpia tuloksia siitä, miten elimistön mikrobiston vuorovaikutus puolustusjärjestelmämme kanssa vaikuttaa terveyteemme ja miten häiriöt tässä vuorovaikutuksessa edistävät allergian, diabeteksen ja monen muun sairauden syntyä. Symposium avaa myös näkymiä uusiin hoitomenetelmiin ja diagnostiikkaan.

Ajankohtaisista aiheista symposiumissa puhuvat muun muassa John Cryan (University College Cork, Irlanti) aiheenaan mikrobien vaikutus hermoston kehitykseen ja käyttäytymiseen, Laure Bindels (Université Catholique de Louvain, Belgia) aiheenaan suoliston mikrobit lihavuuden ja syövän hoidon kohteina sekä Cisca Wijmenga (University of Groningen, Hollanti), joka kertoo ravinnon ja elintapojen vaikutuksesta mikrobeihin ja elimistön puolustusmekanismeihin.

Koko ohjelma kaikkine puhujineen löytyy osoitteesta http://www.biocity.turku.fi/biocity-symposium/programme/

Tapahtumaan liittyy myös posterinäyttely, jossa esitellään biotieteellisen tutkimuksen saavutuksia yli sadassa tutkimuksessa sekä kaupallinen näyttely, johon osallistuu toistakymmentä näytteilleasettajaa. Lisäksi symposiumin yhteydessä julkistetaan vuoden 2015 BioCityn tutkijoiden parhaan tieteellisen artikkelin Elias Tillandz -palkinto.

Symposiumin järjestävät BioCity Turku, Turun yliopisto ja Åbo Akademi. Tieteellisen ohjelmatoimikunnan puheenjohtajana on toiminut professori Riitta Lahesmaa.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
koordinaattori Ulla Karhunen, p. 040 565 8654oordinaattori Ulla Karhunen, p. 040 565 8654
BioCity Turun tieteellinen johtaja, professori Jyrki Heino, p. 050 523 8351
professori Riitta Lahesmaa, p. 040 718 4813