Tiedotustilaisuus 21.8.: Turun Biotekniikan keskus 25 vuotta – Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteistyötä huippututkimuksen edistämiseksi

15.08.2014

Turkuun kokoontuu joukko maailman huippututkijoita 21. – 22.8. juhlasymposiumiin, joka järjestetään Turun Biotekniikan keskuksen 25-vuotisen toiminnan kunniaksi. Aihe on ajankohtainen: epigenomiikka. Symposiumissa kuullaan useiden kansainvälisten huippututkijoiden tutkimustuloksia siitä, miten ympäristötekijät ohjaavat geenien toimintaa, sairauksien syntyä ja valotetaan uusimpia läpimurtoja tällä nopeasti kehittyvällä alueella.

​Turun yliopiston tiedote 15.8.2014

Epigeneettiset tekijät ohjaavat perimän geenien toimintaa enemmän kuin vielä muutama vuosi sitten aavistettiinkaan. Symposiumin luennoitsijana on esimerkiksi Nobelin palkinnon vuonna 2006 saanut Professori Andrew Fire Stanfordin yliopistosta.

Median edustajat ovat tervetulleita lehdistötilaisuuteen torstaina 21.8. klo 9.30 Mauno Koivisto -keskuksen luentosaliin (BioCity -rakennuksen 1. kerros, Tykistökatu 6, Turku). Tilaisuudessa ovat paikalla professori Fire, Biotekniikan keskuksen johtaja ja symposiumin tieteellisen ohjelmatoimikunnan johtaja Riitta Lahesmaa sekä muita asiantuntijoita. Kokouksen järjestäjiä ja puhujia on mahdollista haastatella koko symposiumin ajan.

Biotekniikan keskus tuottaa tieteellisiä läpimurtoja

Turun yliopisto ja Åbo Akademi perustivat yliopistojen yhteisen Turun Biotekniikan keskuksen 25 vuotta sitten. Yliopistojen päättäjät oivalsivat visionäärisesti jo silloin, että vain voimavaroja yhdistämällä on mahdollista tarjota turkulaisille tutkijoille ajanmukainen ja jatkuvasti alan eturintamassa uusiutuva työkalupakki huippututkimuksen edistämiseksi.

– Keskus onkin kyennyt edistämään tutkimusta tarjoamalla vuosien varrella tuhansille tutkijoille uusinta teknologiaa ja menetelmiä kustannustehokkaasti. Biotekniikan keskus on saanut runsaasti kiitosta kansainvälisten arvioiden yhteydessä onnistuneesta strategiastaan ja toiminnastaan. Keskuksen tutkijat ovat tehneet useita merkittäviä tieteellisiä läpimurtoja erityisesti syöpätutkimuksen, immunologian, neurotieteiden ja kantasolututkimuksen aloilla, Biotekniikan keskuksen johtaja Riitta Lahesmaa kertoo.

Biotieteiden tutkijoilla tulee olla uusin teknologia käytettävissään. Menetelmät kehittyvät äärimmäisen nopeasti – esimerkiksi juhlavuoden symposiumin aiheena olevaan epigeneettiseen tutkimukseen käytettävät menetelmät ovat mullistuneet viidessä vuodessa.

– Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa on vielä aikaisempaakin tärkeämpää yhdistää voimavaroja. Laitteiden lisäksi avainasemassa on osaava henkilöstö, joka perehtyy alati kehittyvään teknologiakirjoon ja auttaa tutkijoita uusien menetelmien käyttämisessä, Lahesmaa sanoo.

Symposiumin yhteydessä julkistetaan vuoden 2013 parhaan tieteellisen artikkelin Elias Tillandz -palkinto, josta lähetetään ennakkotiedote.

Tapahtumaan liittyy myös posterinäyttely, missä esitellään biotieteellisen tutkimuksen saavutuksia yli sadassa tutkimuksessa ja kaupallinen näyttely, johon osallistuu toistakymmentä näytteilleasettajaa.

Symposiumin järjestävät Biotekniikan keskus, BioCity Turku, Turun yliopisto ja Åbo Akademi.
Luotu 15.08.2014 | Muokattu 23.07.2021