Tiedotustilaisuus 23.8.: Kansainvälisessä kongressissa hammasprotetiikan tuoreimpia tutkimustuloksia

20.08.2013

Euroopan ja Skandinavian hammasprotetiikan yhdistysten kongressi kokoaa 300 alan asiantuntijaa Turun Marina Palaceen 22.–24.8.2013.

​Turun yliopiston tiedote 20.8.2013

Kongressin tiedotustilaisuus pidetään perjantaina 23.8. klo 10.30 Hotelli Radisson Blu Marina Palacessa, osoitteessa Linnankatu 32.

Kongressin teemat vaihtelevat päivittäin kasvavan vanhusväestön hammashoidon haasteista modernien hoitomenetelmien tarjoamiin mahdollisuuksiin. Päivien aikana kuullaan toistakymmentä kutsuesitelmää hammasprotetiikan eri osa-alueilta sekä tutustutaan uusimpiin tutkimustuloksiin neljässä tieteellisessä sessiossa ja laajassa posterinäyttelyssä.

Huippuasiantuntijan luento dementiapotilaan hammashoidosta

Kongressin pääpuhujana on professori Ronald L. Ettinger Iowan yliopistosta Yhdysvalloista. Ettinger on vanhusten hammashoidon, gerodontologian, uranuurtajia maailmassa. Hän on pitkäaikainen alan tieteellisen julkaisun päätoimittaja ja urallaan lukuisia tiedepalkintoja saanut tutkija.

Ettinger avaa kongressin torstaina 22.8. pitämällä arvostetun Oxford-luennon aiheenaan: ”Kuinka pärjään vastaanotolla Altzheimerin tautia tai muita dementioita sairastavien vanhusten kanssa?”

Altzheimerin tauti on yleisin dementian tyypeistä. Sen osuus on yli 50 prosenttia kaikista muistisairauksista. Dementiat voidaan jakaa taudin etenemisen mukaisesti varhaiseen, keski ja myöhäiseen vaiheeseen, joista jokainen vaatii erilaisen lähestymistavan hammashoitoa suunniteltaessa.

Varhaisessa vaiheessa on tärkeää paneutua kotihoitotottumusten parantamiseen, koska se ei enää taudin keskivaiheessa ole mahdollista. Tällöin potilaat saattavat muuttua vastahakoisiksi ja joutua hämilleen ajan ja paikan suhteen. Taudin myöhäisessä vaiheessa potilaat muuttuvat apaattisiksi ja tulevat täysin riippuvaisiksi heitä avustavista henkilöstöstä.

Ettingerin luento keskittyy erilaisiin hoitofilosofioihin ja tekniikoihin, jotka huomioivat dementian eri vaiheet.

Luotu 20.08.2013 | Muokattu 06.07.2021