Tiedotustilaisuus 27.8.: BioCity-symposium tuo kansainvälisiä biotieteen huippututkijoita Turkuun

19.08.2015

Turun BioCity-symposium järjestetään tänä vuonna 25. kerran. Vuodesta 1991 lähtien järjestetty kokoussarja on muodostunut biotieteiden ja molekyylilääketieteen merkittävimmäksi säännölliseksi kokoukseksi Turussa. Symposiumien puhujat edustavat maailman huippututkimusta ja tilaisuudet keräävät paikalle satoja osallistujia.

​Mediakutsu 20.8.2015

Median edustajat ovat tervetulleita symposiumin yhteydessä pidettävään tiedotustilaisuuteen:

Aika: 27.8.2015 klo 9.30
Paikka: Mauno Conference Center (Mauno kokouskeskus), Ministeri-sali, BioCity-rakennuksen 1. kerros, Tykistökatu 6, Turku
Yhteyshenkilö: Koordinaattori Ulla Karhunen, p. 040 5658 654

Tilaisuudessa tohtori Humphrey Gardner (AstraZeneca, USA) kertoo nuorten tohtorien urakehityksestä kansainvälisessä lääketeollisuudessa. Lisäksi tohtorikoulutettavat Kalle Sipilä (Turun yliopisto) ja Leonor Carvalho (Åbo Akademi) kertovat suomalaisesta bioalan tohtorikoulutuksesta.

Erikseen niin sovittaessa on kokouksen järjestäjiä ja ulkomaalaisia puhujia mahdollista haastatella myös tiedotustilaisuuden ulkopuolella.

Tänä vuonna symposiumin ohjelman ovat laatineet Turun yliopiston ja Åbo Akademin biotieteiden tohtoriohjelmiin kuuluvat tohtorikoulutettavat. Kokous järjestetään poikkeuksellisesti kolmipäiväisenä. Keskiviikkona 26.8. käsitellään mm. biotieteistä valmistuvien tohtorien urapolkuvaihtoehtoja. Torstaina 27.8. ja perjantaina 28.8. vuorossa on varsinainen tieteellinen ohjelma. Tohtorikoulutettavat ovat kutsuneet symposiumiin puhujia, joiden kokemus ja tiedot auttavat parhaiten suunnittelemaan omia uravalintoja ja toisaalta ymmärtämään nykypäivän biotieteiden huippututkimuksen uusimpia suuntauksia ja kehityslinjoja.

Keskiviikon 26.8. puhujia ovat mm. professori Ari Helenius (ETH Zürich), tohtori Humphrey Gardner (AstraZeneca, USA) sekä tohtori Markku Jalkanen (Faron Pharmaceuticals, Turku). Professori Helenius on suomalainen solubiologi, joka on tehnyt pitkän ja menestyksekkään uran Yhdysvalloissa ja Sveitsissä. Hän kertoo akateemisen tutkimuksen uravaihtoehdoista. Tohtori Gardner johtaa suuren kansainvälisen lääkeyhtiön translationaalista tutkimusta (perustutkimusta hyödyntävää kehitystyötä) ja hän kertoo tutkijoiden uravaihtoehdoista lääketeollisuudessa. Tohtori Jalkanen on lääkekehityksen suomalainen uranuurtaja ja hän kertoo bioalan akateemisesta yrittäjyydestä.

Tieteellinen ohjelma on otsikoltaan "Control and communication – Molecular law and order in biological systems". Puhujia ovat mm. vanhenemisesta esitelmöivä professori Andrew Dillin (University of California, Berkley, USA), vuorikausirytmin säätelystä puhuva tohtori John O'Neill (University of Cambridge, UK) sekä professori Hannele Ruohola-Baker (University of Washington, Seattle, USA), jonka esitelmä koskee aineenvaihdunnan vaikutusta kantasolujen geenien ilmentymiseen. Kaikissa esitelmissä käsitellään symposiumin aiheen mukaisesti uusimpia löydöksiä molekyylitason säätelymekanismeista.

Tapahtumaan liittyy myös posterinäyttely, missä esitellään biotieteellisen tutkimuksen saavutuksia yli sadassa tutkimuksessa ja kaupallinen näyttely, johon osallistuu toistakymmentä näytteilleasettajaa.

Symposiumin järjestää BioCity Turku yhdessä Turun yliopiston kliinisten tieteiden, lääketutkimuksen, molekyylilääketieteen, suun terveystieteiden, biologian, maantieteen ja geologian sekä molekulaaristen biotieteiden tohtoriohjelmien ja Åbo Akademin rakennebiologian ja molekulaaristen biotieteiden tohtoriohjelmien kanssa.

Luotu 19.08.2015 | Muokattu 05.08.2021