Tiedotustilaisuus 27.8.: Ihmisen tietoisuuden mysteeriä pohditaan yli 800 asiantuntijan voimin Turussa

22.08.2013

Pohjoismaisen anestesiologiyhdistyksen (SSAI) kongressi kerää yli 800 osallistujaa 32 maasta Turun Logomoon 26.–29.8.2013.

Turun yliopiston tiedote 22.8.2013

Median edustajat ovat tervetulleita kongressin tiedotustilaisuuteen tiistaina 27.8. klo 12.00–13.30. Tilaisuus pidetään Logomon GOTO 32 -tilassa, osoitteessa Köydenpunojankatu 14.

Kokouksen kantavana teemana on aivot, ja tiistaina 27.8. pidettävässä pääsymposiumissa pohditaan ihmisen tietoisuuden mysteeriä. Nukutusaineiden aiheuttama tajunnanmenetys edustaa ainutlaatuista mahdollisuutta tutkia tietoisuuden neurobiologiaa ihmisellä.

Ihmisen tietoisuuden mysteeriä pidetään yhtenä tieteen suurimmista ratkaisemattomista kysymyksistä. Mitä on yleisanestesia ja miten anestesialääkkeet aiheuttavat kirurgisen toimenpiteen mahdollistavan tiedottoman tilan? Miten anestesiauni eroaa normaalista unesta ja erilaisista patologisista tietoisuuden tiloista kuten esimerkiksi koomasta ja vegetatiivisesta (”kasvis-”) tilasta? Miten anestesiologia ja anestesiologit voisivat auttaa ihmisen tietoisuuden hermostollisen perustan selvittämisessä?

Muun muassa näihin kysymyksiin etsitään vastauksia tiistain pääsymposiumissa ”Tutkimusmatka yleisanestesian ja tietoisuuden mysteeriin”.

Kongressi kattaa erittäin laajasti myös muita aiheita anestesiologian, tehohoidon, ensihoidon ja kivun hoidon alueilta.

Luentoja neurofilosofiasta näennäisesti tiedottomiin potilaisiin

Kongressin luennoitsijat ovat maailman huippuasiantuntijoita aloillaan.
Professori Antti Revonsuo on kansainvälisesti arvostettu tietoisuustutkija. Hän aloittaa symposiumin puhumalla tietoisuuden neurofilosofiasta lähtien peruskäsitteistä.

Professori Nicholas Franks Englannista puhuu anestesia-aineiden molekyylitason vaikutusmekanismeista. Hän on ollut keskeinen tutkija osoittamaan, että ne vaikuttavat hermosolujen välisissä liitoskohdissa eli synapseissa solujen pinnalla olevien valkuaisaineiden eli reseptorien kautta eivätkä hermoimpulssin etenemiseen hermosoluissa.

Professori Michael Alkire Yhdysvalloista kertoo miten modernit aivokuvantamistutkimukset, kuten esim. positroniemissiotomografia (PET), ovat auttaneet tietoisuuden ja anestesiatilan neurobiologian selvittämisessä.

Neljäntenä huippuasiantuntijana esiintyy professori Steven Laureys Belgiasta, joka on muun muassa tutkinut aivovammoihin liittyviä patologisia tietoisuuden tiloja ja on havainnut, että osa tiedottomiksi luulluista potilaista onkin tajuissaan, mutta kykenemättömiä osoittamaan sitä. Esityksessään hän tulee muun muassa näyttämään miten aivokuvantamisen ja erilaisten sähköisten mittausten avulla on mahdollista löytää nämä näennäisesti tajuttomat potilaat.

Symposiumin puheenjohtajana toimii dosentti Harry Scheinin, jonka johtama tutkimusryhmä osoitti noin vuosi sitten valtakunnallisessa PET-keskuksessa Turussa tehdyssä tutkimuksessa, että tajunnan palautumiseen anestesian jälkeen liittyy aivojen syvien ja lajinkehityksellisesti varhaisimpien osien (”primitiivisten aivojen”), mutta ei aivojen kuorikerroksen aktivoituminen.

Pohjoismaisen anestesiologiyhdistyksen tieteellinen kongressi pidetään kahden vuoden välein, ja viimeksi Turussa kokoonnuttiin vuonna 1964. Kongressin presidenttinä toimii Turun yliopiston anestesiologian ja tehohoidon professori Klaus Olkkola ja tieteellisenä sihteerinä LT Riikka Takala.

Iso vaikutus alueen matkailutuloihin

Alueella poikkeuksellisen suuren kongressin käytännön toteuttamisesta vastaa Turun yliopiston kongressitoimisto, ja mukana järjestelyissä on ollut suuri vapaaehtoisten avustajien joukko. Myös Turun kaupunki on osallistunut markkinointiin.

Kongressi tuo Turun seudulle kaupungin kongressitoimiston arvion mukaan noin 850 000 euroa matkailutuloja. Näytteilleasettajia kongressissa on noin 40.

Luotu 22.08.2013 | Muokattu 06.07.2021