Tiedotustilaisuus 29.10.: Turkulaiset biomateriaaliyritykset laajenevat kansainvälisesti kiihtyvällä vauhdilla

29.10.2015

Turun biomateriaalipäivät 28.‒29.10. tuovat esille Turussa olevien biomateriaaliyritysten toimintaa ja sen taustalla olevaa tieteellistä tutkimusta.

​Turun yliopiston tiedote 23.10.2015

Tervetuloa Turun biomateriaalipäivien tiedotustilaisuuteen torstaina 29.10.:

Aika: 29.10. kello 12.45
Paikka: Alabama-auditorio, DataCity, Lemminkäisenkatu 14-18B, 20520 Turku
Tilaisuudessa on tarjoilua.

Tiedotustilaisuudessa esitellään turkulaisten biomateriaaliyritysten, Turun yliopiston ja kansainvälisten tutkimuskumppaneiden yhteistyötä tuotekehityksessä sekä liiketoiminnan kasvunäkymiä ja keskustellaan uusien tuotteiden merkityksestä lääketieteellisissä hoidoissa.

Tilaisuudessa ovat paikalla Skulle Implants Oy:n, Stick Tech – GC Oy:n, DelSiTech Oy:n ja NIDE Oy:n edustajat (yrityksistä lisätietoa tiedotteen loppuosassa), professori Pekka Vallittu (Turun yliopisto), Dr. Goutam De (CSIR – Central Glass & Ceramic Research Institute, Intia), dosentti Mika Jokinen (Turun ammattikorkeakoulu), Dr. Angela Brentrup, University Hospital of Munster, Saksa) ja Associate Professor Filip Keulemans (University of Ghent, Belgia).

Biomateriaaleista kasvavaa liiketoimintaa

Turun biomateriaalipäivät keskittyvät ohjelmassaan Turussa olevien biomateriaaliyritysten toiminnan esille tuomiseen ja taustalla olevaan tieteelliseen tutkimukseen. Biomateriaaleilla korvataan vaurioituneita kudoksia ja luovutetaan lääkeaineita kohdekudokseen. Alan tutkimus on synnyttänyt Turkuun useita yrityksiä, jotka ovat hyvässä vauhdissa liiketoimintansa laajentamisessa maailmanlaajuisesti. Eräs leimaa-antava piirre on lasikuitumuovien ja bioaktiivisen lasin käyttäminen, joka on mahdollistanut uudenlaiset hoitovaihtoehdot hammashoitoon ja luuta korjaavaan kirurgiaan.

Hammashoidossa usein esille tuleva hoitotarve on vaurioituneen tai puuttuvan hampaan korvaaminen. Stick Tech – GC -yhtiö on perustettu vuonna 1997, ja se on maailman ainoa hammaslääketieteellisiin kuitulujitteisiin muoveihin erikoistunut yhtiö. Maailmanlaajuisesti jo miljoonilla potilailla on suussaan Suomessa kehitetystä ja tuotetusta muovista valmistettu hammasilta tai -paikka. Stick Tech – GC käynnistää tänä syksynä uuden tuotantolinjan valmistaakseen uudentyyppisen kuitutuotteen, jotka on kehitetty yhteistyössä Turun yliopiston kanssa.

‒ Kuitumateriaalit antavat uusia mahdollisuuksia kustannustehokkaaseen hammashoitoon, kertoo tutkijahammaslääkäri Filip Keulemans Gentin yliopistosta Belgiasta.

Erityisesti kallon luuvaurioiden korjaamiseen erikoistunut Skulle Implants Oy käyttää tuotteissaan lasikuidun ohella bioaktiivista lasia, jonka juuret ulottuvat Turussa 1980-luvulla aloitettuun tutkimukseen. Yhdistämällä lujuutta antava lasikuitumuovi ja luun kasvua tehostava bioaktiivinen lasi, on voitu valmistaa luuhun kiinnikasvava metalliton implantti. Implanttien tuotanto ja markkinointi aloitettiin vuosi sitten. Implantit ovat saaneet käyttäjiltään suurta positiivista palautetta ja implanttityyppi tulee mullistamaan implanttialan, arvioi neurokirurgi Angela Brentrup Munsterin yliopistosairaalasta Saksasta.

Biomateriaalien käyttämistä tarkasti kohdennetussa lääkeaineiden luovutuksessa hyödyntää DelSiTech Oy, joka kehittänyt biohajoavan piioksidimateriaalin. Lääkeaine kapseloidaan piioksidin sisään ja lääke vapautuu kohteeseen halutun ajan kuluessa. DelSiTech Oy:n lääkeaineluovutusteknologia soveltuu monien lääkkeiden käyttöön ja yritys tekee jo nyt yhteistyötä lääketeollisuuden kanssa.

Biomateriaalialasta on pitkään odotettu voimakkaasti kasvavaa toimialaa Suomeen. 1980-luvulla alkanut biomateriaalitutkimus on nyt johtanut todelliseen liiketoimintaan Suomessa ja merkittävimmät tutkimus- ja yrityskeskittymät ovat Turussa ja Tampereella, kertoo biomateriaalitieteen professori Pekka Vallittu.
Turussa keskitytään paljolti bioaktiivisiin ja lujitettuihin metallittomiin yhdistelmämateriaaleihin, joiden käyttöalueet lääketieteessä ja hammaslääketieteessä ovat hyvin laajat ja niiden välitön tarve on maailmanlaajuisesti suurta.  Uusiin biomateriaaleihin liittyvää koulutusta annetaan Turun yliopiston ja Planmeca Oy:n perustaman koulutusvientiyhtiön NIDE Oy:n toimesta.

Lisätietoa:
Turku Biomaterials Days 2015
Aika: 28.‒29.10.2015
Paikka: Alabama-auditorio, DataCity, Lemminkäisenkatu 14‒18B, 20520 TURKU
Järjestäjät: Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turku Science Park Oy
www.biomaterials.utu.fi

LIITE: TIETOA YRITYKSISTÄ

DelSiTech Oy on turkulainen biomateriaali- ja lääkealan kasvuyritys, joka kehittää ja kaupallista yhtiön patenttisuojattua lääkeannosteluteknologiaa. DelSiTech on yksi maailman johtavimpia yrityksiä biohajoavan silikan eli piidioksidin hyödyntämisessä lääkekehityksessä. Yhtiön kehittämä teknologia mahdollistaa hankalienkin lääkeaineiden annostelun tarkasti ja pitkäaikaisesti. Teknologian avulla lääkeaine voidaan viedä lääkevaikutuksen kohde-elimeen esimerkiksi implanttina tai depotinjektiona, josta lääkeaine vapautuu tasaisesti ja paikallisesti, jolloin haittavaikutukset muualla elimistössä vähenevät. Yhtiön teknologia perustu elimistössä hajoavaan silikapohjaiseen biomateriaaliin, jonka sisään lääkeaine kapseloidaan ja josta lääkeaineen vapautumista voidaan tarkkaan säädellä. DelSiTech kehittää myös itse uusia, pitkään vaikuttavia lääkkeitä jo markkinoilla olevista lääkeaineista, joiden patenttisuoja on mennyt umpeen tai on umpeutumassa lähitulevaisuudessa. Lääkeaineet yhdistetään yhtiön annosteluteknologiaan, jolloin saadaan merkittäviä lääketieteellisiä ja kaupallisia etuja jo markkinoilla oleviin, samaan lääkeaineeseen perustuviin tuotteisiin nähden. Näiden ns. supergeneeristen lääkkeiden kehittämisessä on selkeitä liiketaloudellisia etuja alkuperäislääkkeisiin verrattuna. Yhtiön liiketoiminta perustuu teknologiapalveluiden myymiseen ja teknologian lisensointiin muille lääkeyrityksille sekä itse kehitettyjen lääkkeiden kaupallistamiseen lisensoimalla.

-----------
Stick Tech Oy on turkulainen high tech -yritys, joka valmistaa hammaslääketieteellisiä kuitulujitteita. Yhtiön valmistamat tuotteet perustuvat patentoituihin materiaaliteknologisiin keksintöihin. Yhtiön hyödyntämät innovaatiot ovat syntyneet suurimmilta osin yhteistyössä Turun yliopiston hammaslääketieteen laitoksen tutkijoiden kanssa tehdyssä yhteistyössä. Yli kymmenen vuotta kestänyt intensiivinen yhteistyö on johtanut lukuisiin arvostetuissa kansainvälisissä tieteellisissä medioissa julkaistuihin tutkimuksiin sekä väitöskirjoihin. Samanaikaisesti Stick Tech Oy on menestyksekkäästi kaupallistanut tieteelliseen tutkimustyön perusteella kehitettyjä materiaaleja hammaslääkäreiden käytettäväksi erilaisissa hoitotilanteissa päivittäin ympäri maailmaa.
Vuonna 2011 japanilainen GC Corporation osti koko Stick Tech Oy:n osakekannan. GC on yksi maailman suurimmista hammaslääketieteellisten materiaalien valmistajista. GC:llä on sekä valmistusta että myyntikonttoreita eri puolilla maailmaa. Yhtenä toimialan merkittävimmistä yhtiöistä GC pystyy tukemaan Stick Tech Oy:n tuotekehitystoiminnan laajentumista ja ennen kaikkea markkinoimaan tehokkaasti Stick Tech Oy:n kehittämiä tuotteita maailmanlaajuisesti.

--------------
Skulle Implants Corporation sales, designs and manufactures one-of-a-kind sandwich designed craniomaxillofacial (CMF) -implants that delivers outstanding functionality and aesthetics to improve patients’ quality of life. The innovative structure of GLACETM  -implants allows blood circulation within the implant, promotes new bone growth and, providing firm adhesion to the existing bone, becomes as a part of the skull and minimizing the risk of infection or rejection. The implant works like real bone, GLACETM is easy to handle, osteoconductive, osteoinductive and bacteriostatic. It does not create artifacts in medical imaging. We proudly provide two lines of GLACETM implants:
Patient specific, GLACETM Custom Made –implants: Made to measure in any shape, structure or form. Durable yet lightweight regardless of implant size. Which are manufactured according to 3D model made from the patient´s CT-scan.
GLACETM  standard –implants: Range of 15 different shape and sizes to ensure perfect fit.  Product line has cranial implants, orbital floor plates and burr hole covers.

--------------
Nordic Institute of Dental Education (NIDE) on Turun yliopiston ja Planmecan yhteinen koulutusvientiyritys, joka tarjoaa korkealaatuista täydennyskoulutusta kansainvälisille hammasalan ammattilaisille. Yrityksen tavoitteena on viedä suomalaista hammaslääketieteellistä ja teknologista edelläkävijyyttä maailmalle sekä lisätä pohjoismaista koulutusvientiä. Yrityksessä yhdistyvät Turun yliopiston vahva akateeminen osaaminen, Planmecan kehittämä terveysalan huipputeknologia sekä molempien tahojen maailmanlaajuiset hammasalan yhteistyöverkostot.
NIDEn kursseille on jo ensimmäisenä toimintavuotena osallistunut lukuisia hammasalan ammattilaisia niin Euroopasta, Lähi-Idästä kuin Afrikastakin. Vuoden 2015 aikana kursseja on järjestetty erityisesti 3D-kuvantamis- ja CAD/CAM- teknologioihin liittyen ja tulevana vuonna koulutustarjonta laajenee entisestään. Uusina aiheina ohjelmaan on luvassa edistyneiden teknologiakurssien lisäksi mm. esteettistä hammashoitoa. NIDEn kurssivalikoimista löytyy myös kursseja, jotka linkittyvät Turun yliopiston biomateriaalikeskuksen tutkimukseen ja osaamiseen. Kursseille osallistuvat saavat paitsi korkeatasoista koulutusta alan kirkkaimmilta mieliltä myös ainutkertaisen mahdollisuuden tutustua kurssin ohessa pohjoismaiseen kulttuuriin ja ympäristöön.

Luotu 29.10.2015 | Muokattu 06.08.2021