Tieteen päivät ja Tutkijoiden yö kutsuvat tiedon, keskustelun ja kokeilemisen äärelle

25.09.2017

Tieteen päivät ja Tutkijoiden yö valloittavat syyskuun viimeisenä viikonloppuna tuomiokirkon ja Turun yliopistojen kampusalueen. Molemmissa tapahtumissa tutkijat esittelevät työtään, tutkimustuloksia ja tutkimusmenetelmiä mielenkiintoisella ja helposti ymmärrettävällä tavalla. Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhdessä järjestämät tapahtumat ovat maksuttomia.

​Turun yliopiston tiedote 25.9.2017

Toista kertaa Turussa järjestettävä Tutkijoiden yö valtaa tänä vuonna tuomiokirkon, jonka ovet avataan perjantaina 29.9. kello 18 tieteelle. Kello 19 käynnistyy ensimmäinen suuri teemakeskustelu, jossa tähtitieteen emeritusprofessori Esko Valtaoja kertoo, miten kaikki sai alkunsa, biodiversiteettiyksikön johtaja Ilari E. Sääksjärvi jatkaa vastaten kysymykseen kehittyykö elämän monimuotoisuus yhä. Elämä-teemakeskustelun päättää vuorovaikutussuunnittelun professori Erkki Sutinen pohtien muutammeko me itse vai muuttuuko elämämme teknologian myötä.

Illan toinen teemakeskustelu alkaa noin kello 20. Siinä kansainvälisen oikeuden professori Elina Pirjatanniemi kysyy, onko jokainen ihminen enää arvokas. Vertailevan uskontotieteen projektitutkija Marcus Moberg jatkaa pohtien, miten globalisaatio ja uusliberalismi muuttavat Suomen uskontojen maisemaa. Illan päättää maantieteen professori Jukka Käyhkö kertoen, miten kauan maapallo kestää ihmisiä.

Tutkijoiden yöhön otetaan varaslähtö päivällä yliopistolla järjestettävässä tapahtumassa Seminaari Kiinnostavista asioista sekä Turku Bioimaging -kuvantamiskeskuksen avoimissa ovissa kello 16–20, jolloin vieraat pääsevät muun muassa tutkimaan valomikroskoopilla omaa hiustaan, kasvin lehteä tai hyönteistä.

Suomen Fyysikkoseura ry järjestää Tutkijoiden yön jatkot Ravintola Tårgetissa 21.15–23.00. Illan aikana seurataan lähetystä Suomen Fyysikkoseuran 70-vuotisjuhlilta Helsingistä. Illan aikana kahdeksan suomalaista fyysikkoa kertoo tutkimuksestaan Tiede – Tutkimus – Tarina, powered by Pecha Kucha -tapahtumassa. Pecha Kucha on dynaaminen puheformaatti, jossa kerrotaan tarina: mikä innostaa, inspiroi ja merkitsee?

Tieteen päivät täyttävät lauantaina yliopiston päärakennuksen

Tieteen päivillä yliopiston tutkijat vierailevat perjantaina kouluissa ja koululaiset Åbo Akademissa. Kaikkiaan kouluvierailuilla yli 30 tutkijaa kohtaa lähes tuhat lasta ja nuorta.

Tieteen päivien kaikille avointa tapahtumaa vietetään Turun yliopiston päärakennuksessa lauantaina 30.9. kello 11–15. Yleisöllä on mahdollisuus kokeilla muun muassa riimukirjoitusta, tutkia kalan kuuloluuta, testata omaa Suomen ja Yhdysvaltain tuntemustaan, rakentaa paperista soitin sekä yrittää tunnistaa näyteastiassa olevan veden lähtöpiste.

Aulaan rakennettava Science Battle – tutkijoiden taisto sulkee kolmeksi tunniksi sisäänsä kaksi viisihenkistä tutkijajoukkuetta, joiden tehtävänä on ratkoa yleisön lähettämiä kysymyksiä ja pulmia. Leikkimielisessä kilpailussa jaetaan pisteitä paitsi hyvästä päättelykyvystä myös esittämistavasta ja viihdyttävyydestä.

Tauno Nurmela -salissa käydään kolme teemakeskustelua. Kello 12.30 professori Erik Bonsdorff ja  filosofian tohtori Sonja Salovius-Laurén Åbo Akademista sekä dosentti Jari Hänninen ja tohtorikoulutettava Katja Mäkinen Turun yliopistosta pureutuvat aiheeseen onko Itämeri vielä pelastettavissa. Kello 13.30 Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksen varajohtaja Katriina Siivonen johdattaa Kansallismuseon ylijohtajan Elina Anttilan, Turun yliopiston ympäristöoikeuden professorin Anne Kumpulan sekä Maj ja Tor Nesslingin säätiön tutkimuspäällikön Minttu Jaakkolan kulttuurikeskusteluun pohtien kenen sana painaa ihmisen ja luonnon etujen risteyksessä.

Luentosarjan päättävät Helsingin yliopiston dosentti Juha Klefströmin ja professori Timo Otonkosken sekä Turun yliopiston professori Veikko Launiksen puheenvuorot ihmisen muokkauksesta, ja erityisesti siitä, missä kulkevat lääketieteellisen vapauden rajat?

Tieteen päiviin liittyen lauantaina on myös vapaa pääsy Ett hem -museoon kello 12–15.

Tieteen päivien toteuttamista ovat tukeneet Kulttuurirahasto ja Tieteen tiedotus, Tutkijoiden yön toteuttamista EU Horizon-rahoituksella.

Lisätietoja: Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi, p. 040 735 4858 ja Åbo Akademin viestintäpäällikkö Thurid Eriksson, p. 0400 534430
Luotu 25.09.2017 | Muokattu 25.09.2017