Tieteen päivät ja Tutkijoiden yö kutsuvat tiedon, keskustelun ja kokeilun äärelle

20.09.2017

Tieteen päivät ja Tutkijoiden yö valloittavat syyskuun viimeisenä viikonloppuna tuomiokirkon ja Turun yliopistojen kampusalueen. Molemmissa tapahtumissa tutkijat esittelevät työtään, tutkimustuloksia ja tutkimusmenetelmiä mielenkiintoisesti ja helposti ymmärrettävällä tavalla.

​Turun yliopiston ja Åbo Akademin tiedote 20.9.2017

Kutsumme median kuulemaan lisää tapahtumista Turun yliopiston päärakennuksen aulaan maanantaina 25.9. kello 10.00. Paikalla on myös Tiedepaukusta tuttu kemian yliopistonlehtori Veli-Matti Vesterinen sekä Saaristomeren tutkimuslaitoksen preparaattori Katja Mäkinen. Vesterinen on luvannut näyttää makupaloja Science Battlen -tiedeshowsta ja Mäkinen opastaa, miten silakan iän voi määritellä kalan kuuloluusta.

Tieteen päiviä vietetään Turussa kolmatta kertaa, Tutkijoiden yötä toista kertaa. Molemmat tapahtumat ovat lumonneet yleisönsä, sillä niissä pääsee sekä kuulemaan, näkemään että kokemaan tiedettä mielenkiintoisella tavalla.

Tutkijoiden yö valtaa tänä vuonna tuomiokirkon, jonka ovet avataan perjantaina 29.9. kello 18 tieteelle. Illan aikana käydään kaksi suurta teemakeskustelua, toinen aiheesta Elämä, toinen aiheesta Muutos. Tutkijoiden yöhön otetaan varaslähtö jo päivällä yliopistolla järjestettävässä tapahtumassa Seminaari Kiinnostavista asioista sekä Turku Bioimaging -kuvantamiskeskuksen avoimissa ovissa kello 16–20.

Tieteen päivillä yliopiston tutkijat vierailevat perjantaina 29.9. kouluissa ja koululaiset Åbo Akademissa. Kaikkiaan kouluvierailuilla yli 30 tutkijaa kohtaa lähes tuhat lasta ja nuorta.

Tieteen päivien kaikille avointa tapahtumaa vietetään Turun yliopiston päärakennuksessa lauantaina 30.9. kello 11–15. Tapahtumassa voi seurata tutkijoiden taistoa Science Battlea, kuulla luentoja Itämerestä, kulttuurikeskustelusta sekä ihmisen lääketieteellisestä muokkauksesta.

Tieteen päiviin liittyen lauantaina on myös vapaa pääsy Ett hem -museoon kello 12–15.

Kaikki tapahtumat ovat maksuttomia.

Tieteen päivien ohjelma http://www.utu.fi/fi/sivustot/tieteen-paivat/ohjelma_2017/Sivut/home.aspx

Tutkijoiden yön ohjelma http://www.utu.fi/fi/sivustot/tutkijoiden-yo/ohjelma/Sivut/home.aspx

Lisätietoja: Turun yliopiston viestintäjohtaja Anne Paasi, p. 040 735 4858 ja Åbo
Akademin viestintäpäällikkö Thurid Eriksson, p. 0400 534430