Tietoiset kokemukset syntyvät kehon tuntemusten perusteella

29.08.2018

Turun, Tampereen ja Aalto-yliopiston tukijoiden uusimmat tulokset paljastavat ensi kertaa ihmisten tietoisten kokemusten jakautuvan viiteen päätyyppiin: myönteisiin tunteisiin, kielteisiin tunteisiin, ajattelutoimintoihin, kehollisiin toimintoihin ja sairauden tuntemuksiin.

​Turun yliopiston tiedote 29.8.2018

Ihmismielessä kokemukset seuraavat toisiaan jatkuvana virtana katketen ainoastaan syvän tajuttomuuden tai unen aikana. Suomalaistutkijat osoittivat, kuinka ihmisten tietoiset kokemukset järjestyvät viiteen päätyyppiin – myönteisiin tunteisiin, kielteisiin tunteisiin, ajattelutoimintoihin, kehollisiin toimintoihin ja sairauden tuntemuksiin. Lähes kaikkiin tietoisiin kokemuksiin liittyi voimakkaita tuntemuksia kehossa.

– Tulokset osoittavat, että tietoiset kokemukset syntyvät kehosta saatavan palautteen avulla. Kehosta saatava palaute on siis keskeinen osa tietoisia kokemuksiamme, kertoo apulaisprofessori Lauri Nummenmaa Turun PET-keskuksesta.

Tutkijoiden mukaan kaikki ihmisten kokemukset värittyvät tunteiden avulla joko myönteisiksi tai kielteisiksi. Tietoisuus onkin voinut alun perin kehittyä viestimään kehon toiminnan muutoksista ja mahdollisista vaaratekijöistä sekä itselle että muille, mikä on myöhemmin johtanut kielen ja ajattelun muodostumiseen.

– Kokemus omasta hyvinvoinnista on tärkeää arkipäivän toimintakyvylle, ja esimerkiksi kipu ja kielteiset tunteet liittyvät monien somaattisten ja psyykkisten sairauksien oirekuvaan. Tuloksemme osoittavat ajattelumme ja tunteidemme kiinteät kytkökset kehollisiin tuntemuksiin. Lisäksi ne auttavat ymmärtämään, kuinka sairaudet ja kehon toimintahäiriöt vaikuttavat kokemukseen omasta terveydestä ja hyvinvoinnista, Nummenmaa sanoo.

Tutkimus toteutettiin Internet-pohjaisena kyselytutkimuksena, johon osallistui yli 1000 henkilöä. Osallistujat arvioivat, kuinka paljon erilaiset kokemukset tuntuvat mielessä ja kehossa, ja kuinka miellyttäviä ja hallittavissa olevia ne ovat. Osallistujat myös arvioivat, missä kohtaa kehoa erilaiset tietoiset kokemukset tuntuvat, ja kuinka samanlaisilta eri kokemukset tuntuvat suhteessa toisiinsa.

Tutkimusta ovat rahoittaneet Euroopan tiedeneuvosto (ERC) ja Suomen Akatemia.

Yhdysvaltain tiedeakatemia julkaisi tulokset 28.8.2018 Proceedings of The National Academy of Sciences of The United States of America (PNAS) -tiedejulkaisussaan: http://www.pnas.org/content/early/2018/08/27/1807390115

Tutkimuksen verkkosivuilta (http://emotion.utu.fi/ihmisen-kokemusten-kartta) löytyy paljon lisätietoa tutkimuksesta, ja siellä voit myös osallistua tutkimukseen.

Kuvia

Mediat voivat hyödyntää vapaasti oheisia kuvia aiheeseen liittyvässä uutisoinnissa.

Kuva 1: https://apps.utu.fi/media/kuvat/bodily_feeling_maps_fi.png

Kuva 2: https://apps.utu.fi/media/kuvat/Feeling_Space_FI.png

Kuvateksti 1: Ihmisen kokemuskartasto. Mitä lähempänä kaksi tuntemusta ovat toisiaan, sitä samalaisemmalta ne tuntuvat.

Kuvateksti 2: Kehon kokemuskartta. Kaikkiin tietoisiin kokemuksiin liittyy omanlaisensa kehollinen ”sormenjälki”.

Apulaisprofessori Lauri Nummenmaa
Turun PET-keskus, Turun yliopisto
p. +358 50 574 7933
lauri.nummenmaa(a)utu.fi