Toimitusjohtaja Aleksi Randell on Turun yliopiston vuoden alumni

28.02.2018

Vuoden alumni -tunnustus myönnettiin toimitusjohtaja Aleksi Randellille Turun yliopiston 98. vuosijuhlassa Turun Akatemiatalolla keskiviikkona 28.2.

​Turun yliopiston tiedote 28.2.2018

Vuoden alumnin tunnustus myönnetään vuosittain Turun yliopiston kasvatille, joka on toiminnallaan edistänyt Turun yliopiston ja suomalaisen yhteiskunnan menestystä. Toimitusjohtaja Aleksi Randell on valmistunut valtiotieteiden maisteriksi Turun yliopistosta vuonna 2007.

Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell on aiemmassa tehtävässään Turun kaupunginjohtajana ollut Turun yliopiston aktiivinen yhteistyökumppani sekä edistänyt monia yliopistolle tärkeitä asioita. Tunnustuksella Turun yliopisto kiittää Aleksi Randellia pitkäjänteisestä ja määrätietoisesta työstä Turun kehittämisessä dynaamiseksi ja rohkeasti uudistuvaksi eurooppalaiseksi yliopisto- ja kulttuurikaupungiksi.

Vuoden alumniksi valittu Randell kertoo arvostavansa huomionosoitusta.

‒ Yliopiston merkitys Turun kehittymiselle on suuri, ja sen kytkeytyminen paitsi kaupungin myös koko ympäröivän yhteisön hyvinvointiin on ilmeinen. Yliopiston merkitys näkyy vahvasti myös Turun kaupungin visiossa, jota sain olla tekemässä.

.
‒ Minusta on hienoa, että kotikaupunki ja yliopisto menestyvät ‒ ja hyvällä tavalla uudistuvat yhdessä. Tavoitteista esimerkiksi se, että Turku on Suomen paras opiskelijakaupunki, on yhteinen, ja sen eteen olemme tehneet tiiviisti yhteistyötä opiskelijoiden ja yliopiston kanssa.

Vuoden alumni on tyytyväinen myös Turun yliopiston alumnitoiminnan kehittymiseen.

‒ Suomessa alumnitoiminnan perinne ei vielä ole niin pitkällä kuin monissa muissa maissa, mutta on hyvä, että traditio vahvistuu ja että alumnit haluavat ylläpitää yhteyttään omaan yliopistoonsa. Alumnit voivat monella tavalla edistää yliopiston menestystä ja myötävaikuttaa esimerkiksi opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksiin, Randell sanoo.

Turun yliopisto on valinnut vuoden alumnin vuodesta 2004 saakka. Edellisvuosina Turun yliopiston vuoden alumnin tunnustuksen ovat saaneet muun muassa kansanedustaja Krista Kiuru (2017), sisäministeri Petteri Orpo (2016) ja alivaltiosihteeri Matti Anttonen (2015).

Rehtori Väänänen: Tekniikan koulutuksen laajentamisesta elinvoimaa koko alueelle

Rehtori Kalervo Väänänen painotti vuosijuhlapuheessaan alueella tapahtuvan ylioppilaspohjaisen tekniikan koulutuksen laajentamisen merkitystä.

– Turun yliopisto on parhaansa mukaan pyrkinyt tukemaan alueella virinnyttä positiivista rakennemuutosta. Emme ole kuitenkaan kovasta yrittämisestä huolimatta saaneet valtioneuvostolta lupaa laajentaa tekniikan koulutustamme, mikä olisi erittäin tärkeää koko Suomen ja eritoten Varsinais-Suomen parhaaksi.

Koulutuksen laajentamisen avulla voitaisiin saada entistä voimakkaammin esiin monitieteisen ja monialaisen yliopiston vahvuudet. Uusia avauksia olisi Väänäsen mukaan saavutettavissa esimerkiksi terveysteknologiassa, ympäristöteknologiassa ja lääketeollisuuden uusissa materiaaleissa.

– Alueen oma ylioppilaspohjainen ja yliopistotasoinen tekniikan koulutus on tärkein yksittäinen tekijä siinä, onko Turku kasvua ja hyvinvointia alueelle ja koko Suomelle tuottava vireä toiminnan keskus. Se vaikuttaa oleellisesti myös siihen, kehittyykö eteläinen Suomi ainoastaan Helsingin ja Tampereen välisen kasvukäytävän ympärille, vai muodostuuko tänne kasvukolmio, jonka yhtenä kärkenä on Turun seutu.

Turun Yliopiston perustamisen suuri muistomitali Tuomo Lähdesmäelle ja Matti Rihkolle

Turun Yliopistosäätiön pitkäaikainen hallituksen puheenjohtaja Tuomo Lähdesmäki sekä Turun yliopiston hallituksen entinen puheenjohtaja Matti Rihko palkittiin Turun Yliopiston perustamisen suurella muistomitalilla.

Perustelu mitalien myöntämiselle on, että sekä Lähdesmäki että Rihko ovat huomattavalla tavalla toimineet Turun yliopiston henkisten päämäärien hyväksi ja aineellisen vaurastumisen edistämiseksi. Sekä Lähdesmäki että Rihko toimivat edelleen sekä Turun Yliopistosäätiön hallituksessa ja sijoitustoimikunnassa sekä Turun yliopiston sijoitustoimikunnassa.

Turun Yliopiston perustamisen suuri muistomitali lyötettiin vuonna 1922 Turun Yliopiston avajaisten muistoksi.

Phoenix Universitatis Turkuensis -kunniamerkki Tytti Sokuralle

Turun yliopisto ja Turun Suomalainen Yliopistoseura myönsivät Tytti Sokuralle Phoenix Universitatis Turkuensis -kunniamerkin hänen merkittävistä ansioistaan Turun yliopiston henkisten päämäärien toteuttamisessa. Sokura työskenteli yliopistossa vuodesta 1976 vuoteen 2016 muun muassa rehtoraatin ja kanslerin sihteerinä sekä yliopiston juhlien, erityisesti promootioiden järjestäjänä.

Turun S
uomalainen Yliopistoseura perusti Kalevalan päivänä 28.2.1920 Turun Suomalaisen Yliopiston. Varoja tähän koottiin laajalla kansalaiskeräyksellä, johon osallistui kaikkiaan 22 040 lahjoittajaa.

Aleksi Randellin kuva (kuva: Hanna Oksanen): https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/vuoden-alumni-aleksi-randell.j
pg

Turun yliopiston historiaan voi tutustua osoitteessa http://www.utu.fi/aikajana

Lisätietoja:
rehtori Kalervo Väänänen