Tom of Finland -keskustelusarja pureutuu taiteilijan merkitykseen

20.03.2017

Logomossa keväällä 2017 järjestettävä keskustelusarja keskittyy Tom of Finlandin henkilöhistoriaan ja hänen taiteensa merkitykseen.

​Turun yliopiston tiedote 20.3.2017

Tom of Finland pintaa syvemmältä -Studia Generaliassa 23.3.–27.4. suomalaiset asiantuntijat ja kulttuuritoimijat kertovat Touko Laaksosesta henkilönä ja taiteilijana. Keskustelusarjassa kuullaan myös, kuinka Turun kaupunginteatterin Tom of Finland -musikaali syntyi.

– Tom of Finlandin ympärille on muodostunut parin viime vuoden aikana vahva kaupallinen brändäys ja tuotteistaminen. Kuitenkin laajempi näkökulma Tom of Finlandin taiteeseen ja hänen merkitykseensä on jäänyt julkisessa keskustelussa vähälle huomiolle. Miksi Tom of Finland on nyt niin pinnalla? Muun muassa tästä on mahdollista kuulla erilaisia tulkintoja keskustelutilaisuuksissa, sanoo keskustelusarjan järjestelyistä vastaava Mikko Carlson, Suomen Queer-tutkimuksen seuran varapuheenjohtaja.

Keskustelusarja on osa Turun seudun kehittämiskeskuksen ja Turun elokuvakomission hanketta, joka nostaa Kaarinassa syntyneen kuvataiteilija ja sarjakuvapiirtäjä Tom of Finlandin vuonna 2017 kulttuurimatkailun kärkihankkeeksi. Tammikuussa 2017 ensi iltansa sai Turun kaupunginteatterin Tom of Finland -musikaali, joka kertoo Touko Laaksosen elämästä. Helmikuussa puolestaan ilmestyi Dome Karukosken ohjaama elämäkertaelokuva. Lisäksi Logomossa on esillä Tom of Finland -elokuvan rekvisiittaa esittelevä Behind the Scenes -näyttely.

– Koemme, että näistä produktioista huolimatta julkisessa keskustelussa on edelleen tilaa asiantuntevaan ja syvälliseen näkökulmaan Tom of Finlandista. Keskustelutilaisuudet tarjoavat Turkuun suuntautuville kulttuurimatkailijoille mahdollisuuden osallistua musikaalin ja taidenäyttelyn ohessa keskustelutilaisuuteen, esimerkiksi ennen musikaaliesitystä. Toisaalta jo musikaalin nähneille tai teatterikäyntiä vasta suunnitteleville alustukset voi avata uudenlaisia tarttumapintoja Tom of Finlandin merkityksestä ja asemasta nykykulttuurissamme, Carlson toteaa.

Tom of Finland pintaa syvemmältä -keskustelusarja
Paikka: Logomon teatterin sisääntuloaulan kahvilanurkkaus

23.3. klo 16.30 Kuinka nahkamies puhkesi laulamaan? – ajatuksia ja taustoja ToF-musikaalin tekijöiltä
ohjaaja, koreografi Reija Wäre & käsikirjoittaja, ohjaaja Tuomas Parkkinen

6.4. klo 16.30 Kaikkien Tomppa?
FT, kulttuuria kaikille -palvelun toiminnanjohtaja Rita Paqvalen & FT, tietokirjailija Harri Kalha

27.4. klo 16.30 Touko Laaksonen, mies nimimerkin takana
VTM, sosiologi Kati Mustola

Tilaisuuksiin on vapaa pääsy. Alustuksen jälkeen yleisö voi esittää puhujalle kysymyksiä. Keskustelusarjan ohjelma saattaa vielä täydentyä.

Järjestäjinä yhteistyössä Suomen Queer-tutkimuksen seura, Turun kaupunginteatteri ja Turun kaupungin Suomi 100-hanke.

Mikko Carlson, p. 050 35 78607, mikcar@utu.fi

Luotu 20.03.2017 | Muokattu 20.03.2017