Tony’s Chocolonelyn edustaja saapuu kertomaan reilusta suklaatuotannosta

07.02.2019

Ynzo van Zanten saapuu 20.2. Turun yliopistoon vierailulle kertomaan suklaantuotannosta, jonka ohjenuorana on välttää lapsi- ja pakkotyötä. Vierailu on osa Turun yliopiston Reilun kaupan korkeakoulu -toimintaa. TYYn kehitysyhteistyösiipi järjestää samana iltana The Chocolate Case -dokumenttinäytöksen Bar Kukassa.

Maailman kaakaoviljelmillä ilmenee vakavia ihmisoikeusloukkauksia. Yritysvastuuorganisaatio Finnwatch uutisoi joulukuussa 2018, että kaakaontuotannossa Norsunluurannikolla ja Ghanassa työskentelee arviolta noin 2,1 miljoonaa 5–17-vuotiasta lapsityöläistä. Lapsiorjia näissä maissa puolestaan työskentelee kaakaon viljelytiloilla yli 17 000.

Hollantilainen suklaayritys Tony’s Chocolonely osoittaa toiminnallaan, että suklaata voi valmistaa eri tavalla. Yrityksen missiona on lopettaa nykypäivän orjuus ja riisto kaakaoteollisuudessa.

Teemaan johdattava Tony's Talk - Yhdessä teemme suklaasta orjatyöstä vapaata -tapahtuma järjestetään keskiviikkona 20.2. kello 10.00 Turun yliopiston kauppakorkeakoulun (Rehtorinpellonkatu 3) LähiTapiola-salissa.

Reilua suklaata tuottavan Tony's Chocolonelyn suklaalähettiläs Ynzo van Zanten kertoo tilaisuudessa tarinan yrityksen tiekartasta kohti 100-prosenttisesti orjatyöstä vapaata suklaata sekä siitä, miten kaikki voivat osallistua ja vaikuttaa.

Samana iltana, 20.2. kello 19 Turun yliopiston ylioppilaskunnan kehitysyhteistyösiipi esittää Bar Kukassa (Linnankatu 17) Tony's Chocolonelyn  perustamisen taustoja valottava The Chocolate Case -dokumentin.

Van Zanten vierailee Suomessa Reilun kaupan kutsumana. Aamupäivän tilaisuudessa on myös maistettavana Reilun kaupan periaatteiden mukaisesti tuotettua suklaata. Tilaisuus on englanninkielinen.

Media on tervetullut tilaisuuteen. Mikäli haluatte jututtaa Ynzo van Zantenia, voitte sopia aikataulusta maahantuojan edustajan Tiina Takkula kanssa (tiina.takkula@transmeri.fi, puh 040 669 4810).

Kaikki Turun yliopiston tiedotteet: www.utu.fi/tiedotteet

Luotu 07.02.2019 | Muokattu 07.02.2019