Torniolainen Aromtech Oy tukee Turun yliopiston pohjoisen luonnon tutkimusta lahjoituksella

02.07.2018

Torniolainen teknologiayritys Aromtech Oy on lahjoittanut Turun Yliopistosäätiön hallinnoimalle Kevo-rahastolle 30 000 euroa. Lahjoituksella toivotaan tuettavan pohjoisten uusiutuvien luonnonvarojen tutkimusta.

​Turun yliopiston tiedote 2.7.2018

Aromtech Oy:n hallituksen puheenjohtaja Veli-Markku Korteniemi luovutti lahjoituksen Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänäselle hänen vieraillessaan Torniossa ja Aromtechin tehtaalla 2.7.2018.

– Tietoisena yleisesti maapallolla tapahtuvasta ilmastonmuutoksesta ja siihen liittyvistä tieteellisistä ja teknologisista haasteista on tärkeää, että myös pk-teollisuus tukee tutkimusta. Niin tiedemaailma kuin teollisuus, ei ainoastaan Aromtech, tuntevat hyvin Turun yliopiston elintarvikekemian ja elintarvikekehityksen tekemät pohjoisten marjojen kemialliset, teknologiset ja ravitsemukseen kohdistuvat tutkimukset, Korteniemi sanoo.

– Olemme kiitollisia Aromtechin lahjoituksesta. Pohjoinen luonto on ainutlaatuinen ja herkkä kokonaisuus. Sen tutkimuksella on mahdollisuus saada tärkeää tietoa ilmastonmuutoksesta. Turun yliopisto on viime aikoina vahvasti panostanut ilmastonmuutoksen ja luonnon monimuotoisuuden häviämisen hillitsemiseen tähtäävään tutkimukseen, ja tähän tehtävään tarvitsemme kaiken mahdollisen tuen, rehtori Kalervo Väänänen sanoo.

Aromtech prosessoi vastauudistetussa tehtaassaan Torniossa vuosittain satoja tonneja marjaraaka-aineita, joista se valmistaa terveyttä ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Niitä markkinoidaan yli kahteenkymmeneen maahan. Tärkein raaka-aine on tyrni. Korteniemi perusti yrityksen Turun yliopiston elintarvikekemian professori Heikki Kallion kanssa 1990-luvulla.

Turun yliopistossa on pitkä perinne ilmastonmuutokseen ja pohjoisten luonnonvaroihin liittyvässä tutkimuksessa. Tärkeänä tukikohtana tutkimuksessa on pohjoisessa ollut Lapin tutkimuslaitos Kevo. Uraauurtavaa marjatutkimusta on tehty Turun yliopistossa pitkään professori Heikki Kallion johdolla ja nykyisin elintarvikekemian professori Baoru Yangin johdolla. Professori Yang on maailman johtavia tyrnitutkijoita.

Aromtech kohdistaa lahjoituksen Turun Yliopistosäätiön hallinnoimalle Kevo-rahastolle, jonka toivotaan käyttävän sen parhaaksi katsomallaan tavalla pohjoisten luonnonvarojen tutkimuksen tukemiseen, mukaan lukien elintarvikkeet ja niiden raaka-aineet.

Kuva median käyttöön:
https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/aromtehclahjoitus1.jpg Kuvassa Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen, elintarvikekemian professori Baoru Yang ja Aromtechin hallituksen puheenjohtaja Veli-Markku Korteniemi.
https://apps.utu.fi/media/tiedotteet/aromtehclahjoitus3.jpg. Kuvassa Aromtechin hallituksen puheenjohtaja Veli-Markku Korteniemi, elintarvikekemian emeritusprofessori Heikki Kallio, elinarvikekemian professori Baoru Yang ja Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

Aromtechin hallituksen puheenjohtaja Veli-Markku Korteniemi, p. 0400 392494
Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen, p. 040 701 1303