Tukityökalu kouluterveydenhoitajille nyt verkossa – Turun yliopiston EduMental-hanke edistyy

14.11.2013

Moni nuori kokee tarpeettomuuden tunnetta, ahdistusta ja masennuksen oireita, mutta ei uskalla puhua niistä aikuiselle. Turun yliopiston hoitotieteen laitoksen kehittämä DepisNet on nuorille suunnattu sähköinen mielenterveys- ja kuntoutuspalvelu. Se pyrkii edistämään nuorten itsehoitoa ja tukemaan heidän hyvinvointiaan. Kouluterveydenhoitajat saavat DepisNet:n kautta tärkeitä työkaluja, joiden avulla he pystyvät käsittelemään paremmin esimerkiksi aggressiivisia oppilaita tai koulukiusattuja.

​Turun yliopiston tiedote 14.11.2013

Luottamus on ensisijaisen tärkeää nuorelle. Vuorovaikutuksen tehostaminen nuoren ja häntä ympäröivän kouluyhteisön sisällä on yksi keskeinen DepisNet:n tavoite. Palvelu toimii luotettavana mielenterveyden ja hyvinvoinnin tietolähteenä, josta nuori voi poimia hänelle itselleen sopivia teemoja hänelle sopivana ajankohtana. Apua ei tarvitse odottaa. Nuorten ongelmien ennaltaehkäisy, hyvinvointi ja oman elämänhallinta ovat DepisNet:n avaintekijöitä.

Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi ry:n vuonna 2010 teettämässä tutkimuksessa todettiin, että masennuksen ilmaantuminen lisääntyy merkittävästi 15–18-vuotiaana. Tässä iässä moni nuori on herkimmillään lapsuudesta irtautumisen vuoksi. DepisNet pyrkii aktiivisesti ennaltaehkäisemään ongelmien syntymistä nuorten keskuudessa, mutta samanaikaisesti auttaa myös tehokkaasti jo masennuksen kanssa kamppailevan nuoren arkea.

Apua haetaan kouluterveydenhoitajalta

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella työskentelevän professorin ja psykiatrin Mauri Marttusen mukaan kouluterveydenhoitaja on vielä nykyäänkin se ensimmäinen taho, jonka puoleen nuori kääntyy huolen tai ongelman kanssa.

DepisNet tukee kouluterveydenhoitajien työtä ja samanaikaisesti ohjaa auttamaan niitä opiskelijoita, joiden koulunkäynti kärsii syystä tai toisesta. DepisNet on ennen kaikkea tukityökalu, joka madaltaa nuoren kynnystä yhteydenottoon. Ammattilaisen opastuksella ja keskustelulla palvelu saattaa lisäksi parantaa nuoren koulumenestystä.

Oppilaat käyttävät palvelua omien ajatusten ja tunteiden työstämiseen.

– Sain purkaa ajatuksiani ihan vapaasti ilman, että kukaan tuomitsee tai ajattelee mitään, kertoo eräs DepisNet:iä käyttänyt nuori.

DepisNet rakentuu tietosivustosta ja verkkotehtävistä.

– Ensin nuori tutustuu verkkosivujen sisältöön ja tekee tehtäviä itsenäisesti. Tämän jälkeen nuori palauttaa tehtävät verkkoon ja nuoren ohjaaja antaa niistä palautteen. Sitten edetään seuraaviin tehtäviin. Verkkotehtävät toteutetaan sähköisessä ympäristössä ja ne jakautuvat viiteen eri teemaan, professori Maritta Välimäki avaa mallin toimintaa.

Verkossa toimiva DepisNet kuuluu EduMental-hankkeeseen, jota hallinnoi Turun yliopisto. Palvelun uskotaan tulevaisuudessa tukevan kouluterveydenhoitajien työn ohella myös koulukuraattoreiden työtä.

Turun yliopiston hoitotieteen laitoksen hallinnoimaa EduMental-hanketta rahoittaa Tekes. Kaikki hankkeen palvelut toimivat sähköisesti sisältäen näyttöön perustuvaa tietoa mielenterveydestä ja sen hoidosta.

DepisNet-palvelu esittäytyy tiistaina 19.11. Mielenterveysmessuilla Helsingissä.

Luotu 14.11.2013 | Muokattu 08.07.2021