Tule kuulemaan: Miksi eläinkokeet ovat yhä tarpeellisia?

12.06.2015

Euroopassa keskustellaan vilkkaasti eläinkokeiden merkityksestä ja tulevaisuudesta. Toivotamme median tervetulleeksi perjantaina 12.6. kuulemaan ja tekemään juttua ajankohtaisesta koe-eläinaiheesta Scand-LAS kokouksen yhteydessä.

​Turun yliopiston tiedote 5.6.2015

Euroopassa kerätty adressi koe-eläinten käytön kieltämisestä lääketieteellisessä tutkimuksessa keräsi 26:ssa maassa reilu miljoona allekirjoittajaa.
Vastavuoroisesti 16 nobelisia ja 149 eurooppalaista tutkimusorganisaatiota vetosi komissioon, ettei näin toimita.  EU päätti 3.6., ettei lakia muuteta.

Skandinavian maiden yhteinen järjestö, Scandinavian Society for Laboratory Animal Science, kokoaa vuosittain yhteen tutkijoita, jotka käyttävät työssään koe-eläimiä. Tämänvuotinen Scand-LAS tapaaminen järjestetään Turussa 9.–12.6.

Toivotamme media tervetulleeksi seminaarin päätteeksi järjestettävään tiedotustilaisuuteen Turun Logomon (Köydenpunojankatu 14) auditorioon perjantaina 12.6. kello 13.30–14.30. Media on tervetullut seuraamaan jo kello 9.30 alkavaa seminaaria. Media on tervetullut myös seminaarin aikana tarjottavalle brunssille kello 10.45 –11.30.

Tiedotustilaisuudessa puhetta johtaa Turun yliopiston koe-eläinkeskuksen johtaja, dosentti  Ulla-Marjut Jaakkola
 Haastateltavina ovat

• Pohjoismaiden  ja Viron yhteisen  koe-eläintieteellisen järjestön  (Scandinavian Society for Laboratory Animal Science)   puheenjohtaja  Klas Abelson
  • Max Planck Institute of Biochemistry -tutkimuslaitoksen koe-eläinkeskuksen johtaja Heinz Brandsletter, joka toimii eurooppalaisten koe-eläintieteellisten järjestöjen katto-organisaation (FELASA) puheenjohtajana
  • Oulun yliopiston koe-eläinkeskuksen johtaja  professori Hanna-Marja Voipio, joka on valittu tulevaksi FELASAn puheenjohtajaksi
  • Vertailevan lääketieteen osaston koe-eläinlaitosten  johtajana Karoliinisessa instituutissa toiminut  Ann-Christine Eklöf, joka edustaa pohjoismaita edelleen monissa kansainvälisissä koe-eläintieteen.  alan järjestöissä ja työryhmissä
  • Biolääketieteellisen ja terveydenhoidon alan tutkimusta ajavan European Animal Research Association -järjestön toimitusjohtaja Kirk Leech
  • turkulaisen Forendo Pharman toimitusjohtaja Risto Lammintausta, joka on ollut johtamassa seitsemän markkinoilla olevan lääkkeen tutkimus- ja kehitystyötä
  • FICAMIN johtaja, filosofian tohtori Tuula Heinonen. FICAM etsii vaihtoehtoja eläinkokeille, ja keskukseen perustajiin kuuluva Heinonen on ihmissolujen käyttöön perustuvien tutkimusmallien kehittäjä.

Yhteispohjoismaisen Scand-LASin tavoitteena on edesauttaa sekä eläinten että ihmisten hyvinvointia, kertoa, miksi koe-eläimiä tarvitaan tieteellisessä tutkimuksessa sekä kouluttaa koe-eläinten kanssa työskenteleviä.

Euroopan unionin vastaus kansalaisten vetoomuukseen: http://ec.europa.eu/environment/chemicals/lab_animals/pdf/vivisection/en.pdf
Luotu 12.06.2015 | Muokattu 04.08.2021