Tule tutustumaan turkulaisten kehittämään avaruussäteilymonitoriin ja suomalaiseen nanosatelliittiosaamiseen – Avaruusrekka parkkeeraa Turun yliopistolle

04.10.2017

Suomea kiertävä Avaruusrekka tuo avaruusaiheisen näyttelyn Turkuun 6.–7.10.2017. Avaruusfysiikan professori Rami Vainio on perjantaina 6.10. klo 9–11 paikalla kertomassa yleisölle Radmon-säteilymonitorista, joka mittaa avaruussäteilyä Suomen ensimmäisessä satelliitissa Aalto-1:ssa. Aalto-1:n kaksoiskappale on mukana näyttelyssä.

​Turun yliopiston tiedote 4.10.2017

Median edustajat ovat tervetulleita kuulemaan Radmon-monitorista.
Aika: 6.10.2017 klo 9
Paikka: Educariumin piha-alue, Assistentinkatu 5, Turun yliopisto

Avaruusrekka tuo yleisölle tietoa avaruudesta ja avaruustekniikasta. Esillä ovat kaikki suomalaiset satelliitit ja satelliittihankkeet, sekä otteita suomalaisesta avaruushistoriasta. Erityisesti esillä on Aalto-1:n lisäksi joulukuussa laukaistava Suomi 100 -satelliitti. Avaruusrekassa on myös virtuaalitodellisuussimulaattori, jossa pääsee lentämään Suomi 100 -satelliitin kyydissä.

Avaruusrekkaan voi tutustua Turun yliopiston Educarium-rakennuksen piha-alueella osoitteessa Assistentinkatu 5.

Turun yliopiston Aalto-1-tiimi on professori Rami Vainion johdolla paikalla perjantaina esittelemässä Radmon-säteilymonitoria, jonka tehtävänä on havaita avaruuden vaarallista ja haitallista hiukkassäteilyä. Mukana näyttelyssä on monitorin aito kaksoiskappale. Tiimi kertoo tilaisuudesta monitorin rakenteesta ja toiminnasta sekä viime viikkojen aikana tehdyistä erityisen kiinnostavista mittaustuloksista. Mukana tilaisuudessa on myös teekkareita Aalto-yliopiston satelliittitiimistä.

Lisätietoja

Professori Rami Vainio, Fysiikan ja tähtitieteen laitos, Turun yliopisto, rami.vainio@utu.fi, 040 739 7347

Luotu 04.10.2017 | Muokattu 04.10.2017