Tuoretta tietoa akateemisista työurista ja työmarkkinoista

15.11.2016

​Turun yliopiston tiedote 15.11.2016

Turun työtieteiden keskus järjestää yleisöseminaarin ”Akateemiset työt, työurat ja työmarkkinat”. Seminaari on avoin kaikille kiinnostuneille. Median edustajat ovat tervetulleita tapahtumaan!

Aika: to 17.11. klo 12.15–15
Paikka: Turun kauppakorkeakoulu, Elovena-sali (Rehtorinpellonkatu 3, Turku)

Korkeasti koulutettujen työllisyys Suomessa on hyvä. Koulutusvalinnoilla on merkitystä korkeakoulutettujen sijoittumisessa työmarkkinoille, mutta korkeakaan koulutus ei välttämättä suojaa pitkittyneeltä tai toistuvalta työttömyydeltä.

Tervetuloa kuulemaan uusimpia tutkimustietoja akateemisten töistä ja työmarkkinoista. Seminaarissa tarkastellaan muun muassa seuraavia kysymyksiä: Miten rakentaa työura ja suunnitella tulevaisuutta? Miten koulutusalan valinta vaikuttaa työllistymiseen? Millaisia työurien rakenteita yliopistoissa on ja miten ne toimivat?

Tutkimusjohtaja Heikki Räisänen työ- ja elinkeinoministeriöstä lähestyy teemaa yleisestä näkökulmasta Korkeasti koulutettujen työmarkkinapolut -tutkimuksen perusteella. Projektitutkija Taru Siekkinen kertoo polarisoitumisesta akateemisten urilla sekä urien rakenteista suomalaisissa yliopistoissa. Tutkija Juha Sainio esittää tohtoreiden näkemyksiä työllistymisen laadusta sekä tohtorikoulutuksesta tohtoreille tehtyjen uraseurantakyselyiden pohjalta.

Seminaarin ohjelma

12.15–13.00
Korkeasti koulutettujen työmarkkinapolut – työllisyys, työttömyys ja syrjäytymisriski
Tutkimusjohtaja, dosentti Heikki Räisänen, työ- ja elinkeinoministeriö