Turkulainen bioala uudistuu – CRST aloittaa itsenäisenä osakeyhtiönä

26.05.2014

Aiemmin Turun yliopiston puitteissa toiminut kliinisen tutkimuksen palveluyksikkö CRST on aloittanut toimintansa itsenäisenä osakeyhtiönä.

​Turun yliopiston tiedote 26.5.2014

Clinical Research Services Turku – CRST Oy on erikoistunut lääkkeiden turvallisuutta ja tehoa osoittavien tutkimusten tekemiseen. Sen asiakkaita ovat suomalaiset ja kansainväliset uusia lääkkeitä kehittävät yritykset. Yhtiössä työskentelee 15 kokenutta ammattilaista, mukaan lukien kuusi tutkimushoitajaa ja neljä tutkijalääkäriä.

– Uusi yhtiö on vahvasti mukana kehittämässä turkulaista lääkealan toimintaa ja mahdollistaa myös ulkomaisten lääkeyhtiöiden tutkimustoiminnan lisäämisen Turussa, CRST:n toimitusjohtaja Antti Iitiä sanoo.

Yritys tekee läheistä yhteistyötä Turun yliopiston ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin, Turussa toimivan kansallisen PET-keskuksen sekä Auria Biopankin kanssa. Nämä toimijat muodostavat yhdessä merkittävän osaamiskeskittymän.

Yhtiöittäminen tapahtui huolellisen valmistelun tuloksena. Uuden yrityksen omistajia ovat Oy LS Link Ab, Turun yliopisto, Aloitusrahasto Vera Oy sekä henkilöomistajat. Toimintansa aloittamista varten yhtiö keräsi noin 700 000 euron rahoituksen.

Yhtiön tavoitteena on lähivuosina kasvattaa toimintaansa merkittävästi. Ensimmäisen vuoden liikevaihdon arvioidaan olevan noin miljoona euroa. Yhtiön liikevaihdosta valtaosan ennustetaan tulevan ulkomaisilta asiakkailta

Luotu 26.05.2014 | Muokattu 20.07.2021