Turkulaiset tutkijat kirjoittivat tietokirjan fotosynteesistä

06.09.2017

Yleistajuisesti fotosynteesiä käsittelevässä tietokirjassa kerrotaan, miten ilmastonmuutos vaikuttaa fotosynteesiin ja kuinka fotosynteesitutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa käytäntöön.

​Turun yliopiston tiedote 6.9.2017

Ryhmä kokeneita turkulaisia fotosynteesitutkijoita on julkaissut yleistajuisen, suomenkielisen tietokirjan fotosynteesistä. Fotosynteesi-niminen teos esittelee monipuolisesti fotosynteesireaktiot, viherhiukkasten ja syanobakteerien toiminnan, fotosynteesin evoluution, ilmastonmuutoksen vaikutuksen fotosynteesiin, fotosynteesiin pohjautuvan bioenergian tuotannon, alan keskeisimmät tutkimusmenetelmät ja fotosynteesitutkimuksen historian.

Fotosynteesi eli yhteyttäminen on mekanismi, joka tuottaa ihmiskunnalle ravinnon ja hengittämämme hapen. Turun yliopistossa on tutkittu fotosynteesiä jo vuosikymmenten ajan, ja turkulainen fotosynteesitutkimus kuuluukin kansainvälisesti alan kirkkaimpaan kärkeen.

– Fotosynteesitutkimus on mitä ajankohtaisin aihe, sillä kaikki ruoan ja bioenergian tuotanto pohjautuu fotosynteesiin, sanoo kirjoittajaryhmän vetäjä, kasvifysiologian ja -biofysiikan dosentti Esa Tyystjärvi.

Kirja on suunnattu biotieteiden ja energiatekniikan korkea-asteen koulutukseen mutta se soveltuu myös toisen asteen syventäviin opintoihin sekä käsikirjaksi biologian ja kemian opettajille tai bioenergiasta kiinnostuneille. Kirja kertoo, miten fotosynteesitutkimuksen tuloksia voidaan myös soveltaa käytäntöön. Kirja on toteutettu pääasiassa Koneen Säätiön apurahan turvin.

Kirjan on julkaissut BoD-kustantamo ja sitä on saatavilla useista verkkokirjakaupoista muutaman päivän toimitusajalla. Kirjasta on myös sähköinen versio, jota myy Ciando. Kirjan korkeatasoinen kuvitus on koottu Powerpoint-diasarjaksi, jonka saa tekijöiltä ilmaiseksi opetuskäyttöön. Diasarja on saatavana sekä suomen- että englanninkielisenä.

Kirjan tiedot:

Päivi Sarvikas, Marjaana Suorsa, Eevi Rintamäki, Elina Vapaavuori, Eva-Mari Aro, Esa Tyystjärvi: Fotosynteesi. Kuvittajat Anna Lepistö ja Päivi Sarvikas. Toimittaja Päivi Sarvikas. BoD, Helsinki 2017.

Lisätietoja:

Esa Tyystjärvi, esatyy@utu.fi, 040-5113503, https://www.facebook.com/Fotosynteesi-452616131766666/

Kirjan sähköinen versio: www.ciando.com

Luotu 06.09.2017 | Muokattu 06.09.2017